StoryEditor
Splitu tišini pazdigrada

Upoznajte splitski mozak Rimčeve ‘Nevere‘: automobilska budućnost se upravo kroji i u srcu Dalmacije

Piše Damir Šarac
11. srpnja 2021. - 11:01
Tvrtka 'Rimac Automobili' u svom razvojnom centru u Splitu zapošljava 30-ak ljudi, a uskoro bi se broj trebao povećati do ukupno 200-tinjakTom Dubravec/Cropix

Tvrtka "Rimac Automobili", koja je nedavno zagrmila svijetom električnih automobila lansiravši "Neveru", najsnažniji hiperautomobil na svijetu s nedostižnim ubrzanjem, osim glavnog pogona u Svetoj Nedjelji kod Samobora, već skoro četiri godine ima i splitsku podružnicu.

Na splitskom Pazdigradu, u tišini predgrađa, radi tridesetak mladih inženjerki i inženjera, razvijajući softversku podršku za interne potrebe "Rimac Automobila" i za vanjske kupce te hardverska rješenja za "Neveru".

Riječ je o razvoju dijagnostičkih i kalibracijskih alata koji se koriste tijekom razvoja automobila, ali i u fazi kad automobil stigne do kupaca. Osim toga, u Splitu se dijelom razvija i platforma za prikaz i obradu telemetrijskih podataka koji dolaze s električnih automobila, mobilna aplikacija za kupce "Nevere", a velik naglasak stavljen je i na razvoj softverske podrške za mikroračunala koja se ugrađuju u automobile.

- Suvremeni automobili kakve proizvodi tvrtka "Rimac" više sliče računalima na četiri kotača nego mehanici u limariji kakva je bila dosadašnja predodžba vozila. Dapače, sve vodi u smjeru potpuno autonomne vožnje. Automobili današnjice postaju kompliciraniji sustavi od zrakoplova, posebno u ovoj prijelaznoj fazi kad se kombinira i autonomna vožnja i kontrola vozača, gdje je sigurnost najbitnija komponenta. U "Neveri", primjerice, sedamdeset je različitih mikroračunala koji nečim upravljaju, a povrh toga je računalo za automatsku vožnju i asistenciju vozaču koje je skuplje više od klasičnog automobila - uvodi nas u svijet automobilske budućnosti Miljenko Baković (33), magistar računarstva i voditelj splitskog krila "Rimac Automobila".

image
Miljenko Baković, voditelj splitskog ureda 'Rimac Automobila'
Tom Dubravec/Cropix

Zagreb? Ne, hvala

Kaže kako na Pazdigradu rade 32 zaposlenika, mahom inženjeri računarstva ili elektrotehnike, zaposleni preko oglasa za posao i preporuka.

- Preporuke su nam najdraže, a poželjne odlike su da ljudi žele raditi i da su skloni izazovima, jer je riječ o tehnologiji u razvoju i ne možemo očekivati neko veliko prethodno iskustvo - navodi Baković, te najavljuje proširenje tvrtke na stotinu do čak dvije stotine zaposlenika u Splitu.

Radni uvjeti su ugodni, radi se četrdeset sati tjedno, od ponedjeljka do četvrtka osam i po sati dnevno, ali petkom dva sata manje kako bi zaposlenici imali duži vikend. Radno vrijeme je fleksibilno, bitno je samo ispuniti satnicu, što znači da Rimčevi IT-jevci mogu dio radnog vremena provesti i kod kuće.

Godišnji odmor je od 25 do 30 dana, djeci zaposlenika tvrtka plaća vrtić, surađuje i s drugim firmama radi pogodnosti za svoje djelatnike, a plaće su vrlo dobre. Na koncu, "Rimac Automobili" trenutačno je hit tvrtka u široj regiji i biti njezin zaposlenik svakako je sjajno iskustvo koje bi mnogi poželjeli.

image
Tom Dubravec/Cropix

Voditelj Baković prvi je Rimčev zaposlenik u Splitu, a kako je Mate poznat kao neformalna osoba, tako je i splitski ured začet - na Matejuški.

- S Matom me upoznao zajednički prijatelj, našli smo se na burgerima na Matejuški i razgovarali u jednom od obližnjih lokala. Pitao me bih li došao raditi u Zagreb, tada je tamo imao nešto više od stotinu zaposlenih, a sada ih je više od tisuću. Uvjeravao me kako je Zagreb ipak metropola, poslovni grad s puno više šansi. Pitao sam ga: "A ima li ovo?" I pokazao na more. Malo-pomalo, a nakon predstavljanja Concepta_One u Ženevi 2018., otvorio je podružnicu u Splitu, u početku nas je bilo troje. Inače, zanimljivo je da su stranci više zainteresirani raditi u Splitu i Dubrovniku, zbog jedne važne prednosti – ugodnijeg života nakon posla. Naime, svjesni su da nakon radnog vremena mogu otići na plažu i to je mnogima s kontinenta nedostižan san. Također, ako žele osnivati obitelji, život u manjoj sredini, pa još na moru, puno je ugodniji – pojasnio nam je Miljenko, koji je magistrirao na splitskom FESB-u, pet godina bio zaposlen u Ericssonu, te godinu dana vodio svoju tvrtku, prije nego što se priključio timu Rimac.

Drugačiji od svega

Razgovaramo i o aktualnostima u autoindustriji, posebno na području novih tehnologija baziranih na električnim automobilima.

- Za desetak, petnaest godina polovica automobilskih tvrtki koje danas poznajemo neće postojati ili neće postojati u ovom obliku. U zadnjih desetak godina već je počela fuzija velikih proizvođača kako bi zajednički radili na razvoju tehnologija. Tako su u poslovni brak stupili "Renault", "Nissan" i "Mitsubishi", onda "Citroen" i "Peugeot", pa "Fiat" i "Chrylser"... Europski proizvođači automobila kao tradicionalno najveći ulaze u jednu potpuno drugačiju fazu. Samo "Volkswagen" kao najjači i s najviše brendova oprezno pristupa ovih tehnologijama jer još uvijek ostvaruju veliki prihod od "klasike". Premda, poznato je da preko svog Porschea imaju udio i u "Rimac Automobilima". Amerika ima "Teslu" koji je potpomognut milijardama iz državnog proračuna, no njihovi tvorničari, ali i građani, još su snažno naslonjeni na fosilna goriva. Japanci su među prvima stupili u svijet električnih automobila, svima su poznati "Toyotini" hibridi, a intenzivno istražuju i drugu tehnologiju budućnosti – vodik. Možda nije dovoljno poznato kako najveći broj prodanih električnih automobila ima Kina, koja stupa na svjetsku scenu kao veliki igrač sa svojim proizvođačima, od kojih su među zvučnijima NIO i "Xpeng Motors", a i dalje ulažu ogromna sredstva u istraživanje i proizvodnju, ovog puta ne kako bi "kopirali" tuđe patente, nego kao originalni proizvođači – ispričao nam je Baković, sve kako bismo došli do hrvatskog ponosa – "Nevere".

image
Tom Dubravec/Cropix

- Naša "Nevera" je drugačija od svega što su ljudi do sada vozili, jača, brža, tehnološki naprednija... Dovoljno je kazati da brzinu od 100 kilometara na sat postiže samo za 1,9 sekundi, a za nešto više od četiri sekunde već je na 200 km/h. Kad krećete, morate glavu čvrsto prisloniti uz naslon za glavu kako ne biste dobili trzajnu ozljedu vrata - smije se Baković.

- "Nevera" spada u hiperautomobile i naravno nije pogodna za svakodnevnu vožnju kakva većini građana treba. Ali ono što trenutačno okupira našu Rimac Grupu je "robotaksi", samovozeći električni taksi, dakle bez vozača, koji se razvija u sklopu odvojene kompanije P3. Zagreb bi 2024. godine trebao biti prvi grad na svijetu koji će ih imati. Bit će to autonomna mobilnost koja će, vjerujemo, postati rješenje za velike gužve na gradskim ulicama, ali i na druge načine olakšati i poboljšati mobilnost ljudi te općenito koncept mobilnosti kakav danas poznajemo. Ponekad ideje Mate Rimca izgledaju nestvarno, pa i "Nevera" je donedavno zvučala kao iluzija, ali sada cijeli svijet zna za nju – optimističan je Baković.

Marin Kovačić: Posao sam dobio preko oglasa i ne mogu zamisliti bolju firmu!


U 'Rimac Automobilima' razgovaramo i s jednim od prvih splitskih zaposlenika Marinom Kovačićem (37), inženjerom elektrotehnike koji je diplomirao na zagrebačkom FER-u.
- Javio sam se na oglas, a prije toga sam radio u jednoj austrijskoj firmi koja se bavi razvojem softvera za automobilsku industriju. Privukla me energija koja je bila i još je vrhunska. Inženjeri su vam prilično pametne i tvrdoglave osobe, ali iz toga se stvaraju konstruktivni pristup poslu i mnoštvo novih ideja. Što se tiče uzbuđenja, ne mogu zamisliti bolju firmu! A praktički, tek smo krenuli – kaže Kovačić.

image
Marin Kovačić
Tom Dubravec/Cropix
Od 2035. samo na struju, pa da se znate ravnati...


Benzinci i dizelaši odlaze u povijest, budućnost je na električnim vozilima i Europska unija u srijedu predlaže strategiju kojom će u idućem desetljeću postići ugljičnu neutralnost u borbi protiv klimatskih promjena.
Stari kontinent kolijevka je prestižnih automobilskih marki i više od stoljeća dominirao je automobilskom inovacijom, no automobil, koji je prijevozno sredstvo broj jedan za Europljane, krivac je za emisije plinova s učinkom staklenika. Suočen s tim pritiskom, EU je u 2020. godini zacrtao cilj postići ugljičnu neutralnost do 2050.
Europska komisija trebala bi 14. srpnja predložiti nove propise za postizanje tog cilja, a prema više izvora razmatra se potpuno ukidanje automobilskih emisija od 2035. godine. Električna vozila jedina će moći ispuniti takav zahtjev i de facto bit će jedina dopuštena prijevozna sredstva na potpuno novom tržištu.
Europa je u 2020. godini uvela najvišu dopuštenu granicu od 96 grama CO2 po kilometru za konstruktore automobila, no ta bi se dopuštena količina trebala smanjiti za 37,5 posto u 2030. Smanjenje emisije ugljika trebalo bi tako dosegnuti 60 posto u 2030., a zatim 100 posto 2035. godine.
Iako se o tim brojkama još raspravlja, one su golema prisila za automobilsku industriju koja do 2027. mora računati sa strožim propisima o onečišćenju za motore s unutarnjim izgaranjem.
Na automobilskom tržištu koje je pretrpjelo težak udarac pandemijom koronavirusa, električna vozila snažno napreduju. Udio električnih automobila je 8 posto svih registriranih vozila u zapadnoj Europi u prvih pet mjeseci ove godine, odnosno 356.000 vozila. Novi propisi još će više favorizirati električna vozila i sve više voditi prema odbacivanju hibridnih i hibridnih vozila s punjenjem koja kombiniraju benzinski motor i bateriju.
To je velik izazov za industriju koja zapošljava 14,6 milijuna ljudi u Europskoj uniji i koja još snažno računa 'na tranzicijsku tehnologiju'.
Lobi koji se dugo borio nastojeći usporiti tranziciju, danas je duboko podijeljen. Većina članica naglašava da bi prebrza elektrifikacija povećala cijene automobila i uništila radna mjesta na korist kineske konkurencije koja je ispred Europe u baterijama.
Automobilski lider Volkswagen grupa, čije je svako četvrto vozilo prodano u Europi, pridružio se američkom proizvođaču 'Tesla' u promociji 100 posto električnih vozila. U klasifikaciji objavljenoj u lipnju, nevladina udruga Transport i okoliš za Francusku prozvala je 'Daimler' (Mercedes), BMW, 'Stellantis' (PSA, Fiat) i 'Toyotu' kao proizvođače čiji su projekti ocijenjeni 'neambicioznima' jer se u velikom dijelu oslanjaju na hibridna vozila s punjenjem koja onečišćuju.
'Renault' i 'Hyundai' dobili su bolje ocjene iako i oni daleko zaostaju za 'Volkswagenom' i 'Volvom'.
Budućnost motora s unutarnjim izgaranjem trebala bi se uravnotežiti između '2035. godine, koja je prerana godina sa stajališta industrije i društva i 2040. godine, kada će pak biti prekasno s klimatskog stajališta', ocjenjuje Pascal Canfin, predsjednik odbora za okoliš u Europskom parlamentu.
Canfin zagovara osnutak fondova 'od nekoliko milijarda eura' koji bi pomogli stotinama malih i srednjih poduzeća vezanih uz autoindustriju jer će upravo ona biti pogođena promjenom tehnologije.

image
Tom Dubravec/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. srpanj 2021 23:13