Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

Koronavirus
StoryEditor
Trendovo je najvažnije

Promjena koja će vam bitno olakšati život u izolaciji: psihologinja otkriva kako se nositi s ovom situacijom, donosimo najbolje savjete za opuštanje 

Piše Tea Sumić Miletić
23. ožujka 2020. - 15:43
Shutterstock

Iza nas je sad već nekoliko dana izolacije, iza nekog više, iza nekog manje, ovisno koliko je tko odgovoran. Ono što nam je, po svoj prilici, svima zajedničko je da nam je već dosta. Nedostaju nam prijatelji, svakodnevna rutina, uobičajeni 'đir'... Cijela ova čudna nova situacija, prijetnju od zaraze da i ne spominjemo, mnogima već pomalo nagriza živce. Nervoza, tjeskoba, usamljenost, ružne misli, sve nas to pogađa. Nekog više, nekog manje, ovisno koliko je osjetljiv.

O tome kako se nositi s problemima koje nosi ova visoko stresna situacija popričali smo sa splitskom psihologinjom Tinom Brzić. Dobili smo jasno i jednostavno objašnjenje stanje koje nam je, manje-više svima u glavi i sasvim praktične naputke kako si ga olakšati. Jedna jedina promjena u dnevnom rasporedu može nam potpuno transformirati svakodnevnicu u izolaciji, ali i donijeti toliko potrebno smirenje. 

- Doista smo u teškoj situaciji, suočeni s nepoznatošću koronavirusa i nesvakidašnjošću položaja u kojem smo se našli. Ostati kući i izolirati se ili pak biti objektom sumnje na koronavirus za nas je nešto novo, vrlo stresno i zastrašujuće. I kako sada poraditi na tome da nas misli ne bi vukle dublje i dublje, tmurnije i tmurnije nego li je situacija u realitetu? Najveća vještina koju sada trebamo pokazati jest fleksibilnost, odnosno prilagodba na nove uvjete - objašnjava nam psihologinja Brzić te ističe kako u ovom trenutku trebamo osvijestiti vlastitu odgovornost u ovoj globalnoj epidemiji.

A to znači pripaziti na sebe i druge. Odnosno, ostati doma. Međutim, primjećuje Brzić, ne postoji 'prekidač' kojeg bismo sad mogli okrenuti pa reći 'sad ću tako živjeti'.

- Mi smo stvorenja navika - primjećuje psihologinja, a dok ovo čitate vjerojatno vam pred očima bljeskaju sve kavice, šetnje, izlasci i druženja od kojih ste primorani odustati.

Pitamo što konkretno poduzeti.

- Sada trebamo stvoriti nove navike koje će vam ispuniti svakidašnjicu i donijeti strukturu danu. Takva, organizirana svakodnevnica smiruje - navodi naša sugovornica savjet koji je sigurno poznat svim roditeljima. Pa kao što i mališe smiruje buđenje u određeni sat, hranjenje po rasporedu i odlazak na spavanje kad je za to ustaljena ura, tako će, u ovoj novoj i stresnoj situaciji, smiriti i nas.

Probudite se svakog dana u isti sat, savjetuje psihologinja, a zatim se držite ustaljenog rasporeda: priprema doručka, rad od kuće ili pak rad na sebi - čitanje, istraživanje raznih tema, korištenje tehnika relaksacije i slično -  ručak, odmor, vrijeme za socijalizaciju, kućni poslovi, večera, film i spavanac.

- Na papiru djeluje tako jednostavno, a u praksi su to sati i sati u kojima se pitamo što ću sa sobom - priznaje Brzić te odmah daje savjet: - Ključ je u ustrajnosti i fleksibilnosti. Ukoliko nešto u dnevnoj strukturi dana u kući ne štima, promijenite.

Pojasnila nam je i što je mislila spominjući socijalizaciju.

- Čovjek je biće koje izuzev obiteljskih odnosa treba i društvene kontakte. Vrijeme je da se kreativno adaptiramo i nastavimo ih održavati. To mogu biti zajedničke kavice iz kuće putem video poziva, grupnih video poziva. Bitno je ostati dio obitelji, dio našega društva, dio zajednice - konstantira psihologinja.

 A zašto je to toliko bitno? Jer se tada ne osjećamo usamljeni i imamo veću vjerojatnost preživljavanja, upravo kao i evolucijski gledano kod naših davnih predaka.

- Dragi ljudi budite kreativni, odgovorni. Samo se moramo malo prilagoditi i kreativno adaptirati, što je olakšano uz svu današnju tehnologiju, i naš život može nastaviti teći - poručila je Brzić (koju možete pratiti ovdje), a mi smo se bacili na malo istraživanje mnogobrojnih načina, praksi, običaja i rituala za koje se tvrdi, manje ili više utemeljeno, da pomažu ovakvim situacijama.

Držali smo se onih koji se poklapaju s naputcima naše sugovornice, ne želeći pretjerano ići u širinu, jer posljednjih je dana takvih savjeta uistinu više nego ikad.

Isto kao i naša sugovornica, Joshua Morganstein, predsjednik odbora za psihijatrijska pitanja u slučaju katastrofe pri Američkom udruženju psihijatara, u ovakvim situacijama iznimno je važno uspostaviti raspored i držati ga se, a korisnim se pokazalo učiniti taj raspored što sličnijim onome iz sretnijih vremena. Ako ste do sada imali ustaljenu rutinu, poručuje Morganstein, pokušajte ju rekreirati i prilagoditi novoj situaciji koliko je to god moguće.

To znači da ako ste do sad pili kavu čim bi stigli na posao i jedva čekali s kolegama prokomentirati najnovije događaje, to trebate raditi i sada, preko videopoziva, chata ili starog dobrog mobitela. Ako ste do sada imali običaj tri trčati, ići na jogu ili se baviti nekom drugom fizičkom aktivnošću, probajte se organizirati tako da ih i sada, u prilagođenom obliku, možete obavljati u vrijeme na koje ste navikli.

Ako ste do sada imali običaj vikendom se relaksirati uz knjigu, hobi ili neki vaš mali ritual, nipošto ne odustajte od toga, dok god su izvedivi s obzirom na preporuke o sigurnosti i društvenom distanciranju.

Neke ćemo stvari, manje ili više uspješno, uspjeti rekreirati, poput gore spomenutog primjera kavica preko Skypea, no neke druge više ne mogu biti dio naše svakodnevnice i s tim se, savjetuju stručnjaci, treba pomiriti. I pronaći neke druge koje će ih zamijeniti.

Osvrnite se dobro po kući, pretražite zabačene kutke i mogli biste pronaći knjigu koju se još jednom isplati pročitati, album na kojeg ste zaboravili, društvenu igru koju bi mogli zaigrati s ukućanima, recept kojeg odavno planirate isprobati...

Isto tako, potražite haljinu koju bi se jednostavno dalo prepraviti, započeti ručni rad kojeg nikad niste dovršili, prostoriju koja bi se dala preurediti bez puno truda (evo vam odmah nekoliko savjeta), one boje/trakice/perlice/ koje ste kupili u naletu nadahnuća pa ih nikad niste iskoristili i bacite dajte oduška svojoj kreativnosti. Još bolje, odredite si vrijeme u danu u kojem ćete se baviti takvom aktivnošću. Dobro će vam doći. 

Kako objašnjava Lidewij Edelkoort, ugledna nizozemska dizajnerica i 'predviđačica trendova' u razgovoru za dezeen, epidemija koronavirusa u mnogome će promijeniti svijet, a jedan od načina je i taj da će se, jednog dana kad se napokon smiri, puno više cijeniti kreativnost i spretnost.

Muči li vas jako osjećaj tjeskobe, neizvjesnosti i zarobljenosti, pokušajte ga se riješiti tehnikama opuštanja. Mnogi spominju meditaciju kao vrlo uspješnu za rješavanje nakupljenog stresa i postizanje duševnog mira, no početnici se često žale da im je teško smiriti uzrujani um. U tom vam slučaju može pomoći neka od aplikacija, o kojima smo nedavno pisali.

Ako vam baš nikako ne ide, ovdje se prisjetite što smo pisali o tehnici opuštanja koja može pomoći i kod problema sa spavanjem.

Još jednostavniji način opuštanja je disanje. Iskušajte tehniku abdominalnog disanja koja podrazumijeva duboke udisaje 'u trbuh'. Takvim disanjem usporava se rad seca i snižava tlak, a ova studija  podrobnije objašnjava na koje vam načine može pomoći.

Vrlo je jednostavna za izvođenje: sjednite ili legnite na leđa, jednu ruku stavite na prsi, a drugu na trbuh. Dišite duboko i osjećajte kako vam se podiže trbuh, zajedno s rukom koja je na njemu. Dišite na taj način mirnim ritmom pet do deset minuta, po potrebi ponovite tri do četiri puta dnevno ili bilo kada kad se sojećate tjeskobno i zabrinuto.

A zašto ne biste od toga napravili mali ritual kojeg ćete se pridržavati svakog dana u isto vrijeme? Rutina će vas još više opustiti.

#OSTAJEMDOMA#TINA BRZIć#STRES#IZOLACIJA#OPUšTANJE

Izdvojeno