StoryEditorOCM
RegionalADRIAN 2021.

Iskustva turističkih djelatnika iz Dalmacije: "Borimo se s gostima koji ne žele staviti maske, ali ne odustajemo"

Piše Mišel Kalajžić, Branimir Periša
12. kolovoza 2021. - 14:36

U NP-u Krka potiče se radnike da ostanu kod kuće ako osjete respiratorne ili slične simptome, a između djelatnika u smjenama nema kontakta. U vodičkim hotelima razmaknuli su sve stolove pa gostima pomalo smeta što u dvorani u koju mogu svi odjednom stati, moraju objedovati u dvije grupe, no najvažnije je ostati siguran u Hrvatskoj

Nacionalni park Krka, prirodna i kulturna atrakcija, od izbijanja pandemije koronavirusa prepoznat je kao sigurna destinacija te se spremno uključio u projekt "Safe stay in Croatia".

- Među prvima smo uspostavili protokole u borbi s pandemijom i dobili oznaku "Safe stay in Croatia". To je jamstvo da djelujemo prema aktualnim preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, turističkih strukovnih udruženja i pružatelja turističkih usluga kako bi se u cijelosti zaštitilo zdravlje posjetitelja i djelatnika parka - govori Katia Župan, šefica Odsjeka za odnose s javnošću NP Krka.

Osim poštivanja pravila ponašanja u zaštićenim područjima, te u svim zatvorenim prostorima unutar sustava posjećivanja nacionalnog parka i prijevoznim sredstvima - brodovima i autobusima, obvezno je korištenje zaštitnih maski i održavanje fizičkog razmaka propisanog važećim preporukama.

Uz ograničenje broja posjetitelja, nastavlja Župan, obvezno je korištenje zaštitnih maski i na otvorenim prostorima gdje je povećan protok ljudi.

image
Na Skardinskom buku broj posjetitelja je bitno reduciran, kako bi se poštivale epidemiološke mjere
 
Niksa Stipanicev/Cropix

Dezinfekcijska sredstva nalaze se ispred ulaza u sve zatvorene prostore, a na svim ulazima u park istaknute su mjere u borbi protiv pandemije, iznosi Katia Župan. Epidemiološke mjere također obuhvaćaju zaštitne pregrade između posjetitelja i djelatnika na recepcijama, a preporučuje se i beskontaktno plaćanje te online kupnja ulaznica.

Propisan je fizički razmak od 1,5 metara na otvorenom i 2 metra u zatvorenim prostorima, osim za članove istog kućanstva, dodaje sugovornica uz napomenu da su posjetitelji upućeni i na osobnu odgovornost u primjeni epidemioloških mjera i zaštite svog i zdravlja drugih ljudi.

- Stalno pratimo informacije i smjernice nadležnih službi, poduzimamo sve potrebne mjere, te poduzimamo sve što nam je u mogućnosti kako bismo dodatno zaštitili posjetitelje, zaposlenike, te poslovne partnere i suradnike tijekom redovnih aktivnosti NP-a Krka. Djelatnici parka, inače cijepljeni u znatnom broju, dobili su jasne upute o postupanju u aktualnim epidemiološkim okolnostima, a potičemo ih također da prije dolaska na posao izmjere temperaturu, te da ostanu kod kuće ako osjete respiratorne ili slične simptome - kaže Župan, dodajući da nema kontakta između djelatnika u smjenama, a kada je trebalo, bio je organiziran i rad u timovima.

Pazi se na pravilo nošenje medicinskih maski, higijenu i redovito dezinficiranje radnih površina i zajedničkih prostorija, gdje se izbjegava okupljanje i zadržavanje, uz preporuku da se što manje koriste klimatizacijski uređaji.

Manje posjetitelja

NP Krka, ističe Katia Župan, bilježi manji broj posjetitelja nego u referentnoj 2019. godini prije izbijanja pandemije, međutim, u odnosu na lani, Krku je dosad posjetilo 62 posto više gostiju što je više od porasta turista na nacionalnoj razini, koji je 54 posto. Doduše, podaci su to za prvih šest mjeseci, no kako ističe Župan, zadovoljni su. I zato što se u parku ne stvaraju gužve, a to olakšava provođenje epidemioloških mjera. Samo u srpnju NP-a Krka zabilježila je 175 160 posjetitelja, što je 60 posto posjećenosti 2019., a čak 27 posto više nego u srpnju lani.

Za razliku od NP-a Krka i nasuprot službenim podacima, stvarni broj turista toliki je da je u čudu ostavio i najiskusnije ugostitelje i turističke djelatnike, poput Darka Bastića, direktora vodičke hotelijerske perjanice, hotela Olympia i Olymipia Sky, gdje se odmara tisuću gostiju. U Vodicama koje vrve ljudima u sezoni koja je za ne povjerovati, početkom kolovoza 15-20 posto bolja nego 2019. odmara se 20 tisuća gostiju, dvostruko više nego stanovnika, te gotovo da i nema slučajeva infekcije koronavirusom - veli Bastić.

- To mi ulijeva optimizam da situacija s epidemijom više nije tako strašna. U Tisnome se, recimo, održavaju glazbeni festivali na otvorenom, uz rigorozne kontrole mnogobrojne publike, najviše mladih Engleza, i nema slučajeva infekcije. Nisam stručnjak u epidemiologiji, no to nešto govori, napominje Bastić, uvjeren da će u epidemiološkom smislu uspješno izgurati i kolovoz, a bude li dobra jesen, po najavama će "Olimpia" hoteli imati također odličan rujan i listopad.

Lani je njegova kuća među prvima, u vrijeme najvećih nedoumica i strepnja u vezi s epidemiološkim prilikama i tankih mogućnosti da turizma uopće bude, hrabro oglasila svoje hotele sigurnima od COVID-a, otvorila vrata i razmjerno uspješno radila uz rigorozne epidemiološke mjere.

- Devedeset posto naših djelatnika je cijepljeno i uz ostale epidemiološke mjere, poput obveznog nošenja medicinskih maski, održavanja razmaka i obvezne uporabe dezinfekcijskih sredstava. To nam je jak adut da su gosti sigurni - kaže Bastić. Njegovi su hoteli pod stalnim nadzorom 'svih mogućih inspekcija', a u zadnje vrijeme posjetilo ih je čak osam, među kojima i epidemiološka inspekcija. Direktor sa zadovoljstvom ističe da su svi u hotelu bili kao svakog dana, na visini zadatka i za njegovu kuću sve su kontrole povoljno završile.

image
Dezifinciranje ruku je obavezno
 
Ante Čizmić/Cropix

- To je, međutim, svakodnevna borba - nasmijao se. Ne s našim discipliniranim i požrtvovnim djelatnicima, preopterećenih poslom jer radne snage kronično nedostaje, nego s gostima! Razumljivo, dodaje, i njima je svega preko glave i žele se opustiti, te stalno ljubazno moramo upozoravati na pridržavanje mjera - ističe Bastić.

Razmaknuli su sve stolove u hotelima, te goste pomalo nervira što u sali u koju mogu svi odjednom stati, moraju objedovati u dvije grupe, no tu nema popuštanja. Svima nam je stalo da potraje sezona kakvoj se i najiskusniji turistički djelatnici nisu nadali, završio je Bastić.

Veća procijepljenost, bolja sezona

Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristijan Staničić nedavno je izjavio kako Hrvatska bilježi čak pedeset posto više gostiju nego lani i zato moramo ostati sigurni. A najsigurnije je ostati siguran kroz - kampanju "Safe stay in Croatia" koja i u Zadru ima velik odjek.

Poznati zadarski restoran "Pet bunara" ističe oznaku "Stay safe in Croatia", a vlasnik Vladimir Babac objašnjava i zbog čega: "Radimo tako od prvog dana kampanje. U nekim smo stvarima išli i više od onoga što to uvjeti iz programa "Stay safe in Croatia" traže od voditelja restorana. Iako smijemo primiti goste unutar restorana, mi to ne radimo. Stolovi su nam ostali razmaknuti što je više moguće u tim uvjetima, dezinficiraju se sva mjesta prije idućih gostiju i uglavnom mi određujemo pravila igre. Ponekad je teško jer se turisti oslobode nakon nekoliko pića, ali mi se trudimo održati naša pravila i da ih svi skupa poštujemo kako bismo zaštitili prije svega sebe, a onda i goste. To je bio cilj, pa smo se prijavili u program čim je to bilo moguće. Reakcije gostiju ne vidimo direktno, ali mislim da čim dođu osjete da se pazi na sve i da se mogu osjećati sigurno i zaštićeno. Ne znam je li gosti zbog toga dolaze kod nas, ali imamo jako dobre recenzije, dijelom sigurno i zbog našeg truda da sve protekne ugodno i sigurno za naše goste. Mislim da je ovo jedan model koji bi trebao biti dugoročan - ističe Babac.

Ovogodišnja sezona je bolja od lanjske, ljudi su opušteniji, puno se više i zna o pandemiji nego prošle godine, više je informacija i procijepljenost je veća, dodaje.

- Treba ustrajati jer još nije sve gotovo. Ali mislim da smo na dobrom putu povratka u nekadašnje normalno stanje - zaključuje.

Jedni od prvih zadarskih boutique hotela "Bastion" i "Art Kalelarga", kao i "Art kavana", također ističu oznake "Stay safe in Croatia".

- Pratimo zadana pravila, mada smo i prije apliciranja praktično provodili sve ono što se traži i u tom programu. Znači obavezno nošenje maski, dezinfekcija, razmak među stolovima. Sve smo to provodili i prije oznaka "Stay safe in Croatia" tako da se za nas ništa nije promijenilo. Naravno da provodimo i sve ostale odluke koje određuje Nacionalni stožer, toga se pridržavamo, a oznaka Oznaka "Stay safe in Croatia" pomaže građanima i gostima da unaprijed znaju kako se te odluke provode u našim objektima. Naši konobari, osoblje na recepcijama, sobarice i drugo osoblje uvijek nose masku, svakoga dana se dezinficira kompletan prostor dva do tri puta, posebno sobe koje su se na taj način dezinficirale i prije. Praktički mi već deset godina radimo kao da je korona, samo bez maski. Jedina promjena je maska i dezinficijens na vratima, te dopušteni broj osoba u objektu. Gosti kod nas uglavnom borave na terasi. Iako mogu boraviti i u unutar restorana, zanimljivo je da od kad se dopustilo sjedenje unutar restorana, svi radije žele boraviti vani. Pridržavaju se pri tom mjera. Najveći su nam problem maske, teško je ljeti raditi pod maskama, a što se tiče čistoće i higijene i urednosti, to nam je nivo od kad su hoteli otvoreni - kaže Karla Štura, marketing menadžerica.

Turisti se u njihovim objektima puno više pridržavaju mjera od domaćih ljudi, pogotovo onih koji vjeruju da pandemija koronavirusa ne postoji pa su skloni opuštanju i komentiranju, ali incidenata ipak nikad nije bilo.

Čistoća na razini

Zadarski iznajmljivači također su se uključili u projekt "Safe stay in Croatia". Radivoj Kalanj, vlasnik "Allegro apartmana", istaknuo je oznaku čim se projekt počeo provoditi.

- Zbog pandemije koronavirusa pomislio sam da će uključenje u program "Stay safe in Croatia" pomoći boljem osjećaju sigurnosti kod gostiju i povećanja broja rezervacija. Gosti, međutim, nisu puno pitali o tome, bilo im je bitno samo rezervirati smještaj za svoj odmor u terminu u kojemu im odgovara. A što se tiče sigurnosti gostiju, mislim da je ona dignuta na najvišu razinu jer gosti ulaze u apartman sami, imaju "key box" za ključeve i nemamo fizički kontakt s njima. Prema propisima smo opremili apartmane dezinficijensima i maskama, a higijena koja se provodi u čišćenju smještajnih jedinica odvija se po najvišim standardima - kaže Kalanj.

image
Gosti u Allegro apartmanima u Zadru, odsjedaju bez kontakta s iznajmljivačima
Privatni Album

Za dosadašnju sezonu reći će da je lipanj bio nešto lošiji, ali je zato srpanj znatno bolji, mada je sve to daleko od 2019. kad je popunjenost dosezala i 300 dana godišnje. Za lokacije apartmana uz more najviše su zainteresirani Nijemci i Austrijanci, dok u starom gradu ima i Mađara. Čeha, Poljaka, čak i - Korejaca, Amerikanaca, Egipćana...

- Goste uopće ne zanimaju COVID teme. Žele se samo odmoriti i provesti. Pitaju me samo do kada rade restorani i barovi i to je sve što ih zanima. Znači, kod nas, između ostalog, žele se odmoriti - i od korone, zaključuje zadarski iznajmljivač. Pa neka tako i bude: "Stay safe in Croatia!"

KANDIDATI ZA ADRIANA 2021.
Mali i obiteljski hoteli u Šibenskoj regiji
Hotel Borovnik****, Trg Šime Vlašića 3, 22240 Tisno, tel: 022 439 700, e-mail: info@hotel-borovnik.com
Hotel Spongiola****, Obala I 58, otok Krapanj, 22108 Brodarica, tel: 022 348 900, e-mail: info@spongiola.com
Hotel Tisno****, Zapadna Gomilica 8, 22 240 Tisno, tel: 022 438 182; mob: 099 215 2412, e-mail: kontakt@hoteltisno.hr
Hotel Duje****, XVII. ulica 20, Srima, 22211 Vodice, tel: 022 444 220, e-mail: info@hotelduje.com
Hotel Miramare****, Ljudevita Gaja 4, 22211 Vodice, tel: 022 440 243, e-mail: prodaja@miramare-vodice.com Hotel Life****, Rtić 12 e, 22203 Rogoznica, tel: 022 558 128, e-mail: info@hotel-life.hr

03. svibanj 2024 04:47