StoryEditor
Regija‘Junaci doba zlog‘

Pogledali smo ‘Srpsku majku‘, film o Ceci Ražnatović o kojemu bruji cijela regija. Ceca je istodobno živjela balkanski košmar i američki san

Piše Davor Krile
15. srpnja 2021. - 19:47

Premda je preko svojih odvjetnika autorima unaprijed poručila kako je, poput Tita, pravno zaštitila svoj lik i djelo i da nitko ne može o njoj pisati bez posebne dozvole, Svetlana Ceca Ražnatović, pevaljka, udovica mafijaša i ratnog zločinca Arkana te živa ikona srbijanske desnice, ipak je dobila film koji je razobličuje kao vječnu sponzorušu i prvu pratilju zločina. U sklopu dokumentarnog serijala „Junaci doba zlog“, svojevrsne menažerije stupova postmiloševićevskog društva što se emitira na N1 televiziji, epizodu o Ceci potpisuje novinarka Jovana Polić.

Priča o tome kako je simpatična siromašna djevojka iz srbijanske vukojebine, sela Žitorađa, osvojila svijet te surfajući na svojim oblinama istodobno živjela i balkanski košmar i američki san, ispričana je pod znakovitim naslovom „Srpska majka“ (mada bi temi više pristajala usporedba s kravom, indijskom svetom životinjom). Cecina nedodirljivost u Srbiji godinama je, naime, bila samo s njom usporediva: malobrojne incidente s organima reda doživljavala je tek u rijetkim trenucima kad nije imala dovoljno moćnog sponzora. Nekad je to bio mafijaš i Udbin ubojica s kojim se upoznala na početku rata na hrvatskom teritoriju, u okupiranom Erdutu, dok je danas navodno štiti osobno Aleksandar Vučić. U međuvremenu, zaborav je prekrio većinu Cecinih apostola: od Đinđićeva ubojice Milorada Ulemeka Legije, pa do rukometaša Petra Kapisode.

Arkan sa svojom paravojskom u okupiranom Erudutu, s dozvolom srbijanske Službe državne bezbednosti, već od jeseni 1991. pljačka i preprodaje naftu te slavonsku hrastovinu. Rasnu pevaljku da zabavi umorne arkanovce u šator zločinca dovodi njegov prijatelj, pjevač Oliver Mandić. Romansa je ubrzo rezultirala trash-vjenčanjem stoljeća, s preko 150 akreditiranih novinara, i s mladoženjom u uniformi starojugoslavenskog oficira. Eliminirajući joj turbofolk konkurenciju, suprug cajku s vremenom ustoličuje u prvu zvijezdu novokomponiranog propalog društva. Dok se oko nje sve raspada, ruši i kolje, Ceca karijerno cvjeta i s mužem gomila ogromno, jamačno krvavo, bogatstvo.     

Nema u filmu o „srpskoj majci“, a kasnijoj smjernoj udovici, zapravo puno toga novog: u njemu o Ceci pričaju uglavnom ljudi koji je godinama preziru i ne vole te mahom predstavljaju drugu stranu društvenoga spektra u Srbiji. Povezuje ju se još jednom  blisko s Zemunskim klanom, koji je nakon smaknuća njezina supruga odradio cijeli niz osvetničkih ubojstava. Organizirao ih je jedan od Đinđićevih atentatora i zapovjednika Jedinice za specijalne operacije Ulemek Legija, koji je Cecu od mrtvog Arkana preuzeo kao trofej i ljubavnu štafetu.  

image
N1 screenshot

Film se dotiče i Cecina uhićenja nakon operacije Sablja, kad je provela u pritvoru oko 120 dana. Zanimljiva je bizarnost da je policijsku akciju protiv nje tad vodio Dragan Karleuša, rođeni otac njezine kolegice i estradne suparnice Jelene. Tad je u Cecinu beogradskom domu pronađen novac Zemunskog klana i jedna originalna Renoirova slika. Nakon 2010. Ceca se bila preselila i u Australiju, svi su mislili da je zauvijek pobjegla, no ubrzo se vratila i platila oko milijun i pol eura državi zbog mamićevskih malverzacija oko prodaje igrača nogometnog kluba Obilić, koji je devedesetih postao njezino i Arkanovo vlasništvo.

Gotovo svi srbijanski estradnjaci odbili su izjašnjavanje o Ceci u ovom filmu, što govori da je se, premda je posrnula u odnose na dane arkanovske slave, još uvijek boje. Jedina iznimka bila je već spomenuta Jelena Karleuša koja je ukratko objasnila zašto to nema smisla: "Ja o tome javno govorim već 20 godina, a narod je tek sad otvorio oči i shvatio tko je ta žena. Ona je najveća sramota srpskog naroda, a ne srpska majka. Bliska suradnica ubojica, otmičara, ratnih zločinaca, ubojica premijera. Ta žena je zaslužila jako bolan pad" – poručila je Karleuša.

image
N1 screenshot

Koliko god prezirali njezin "umjetnički" žanr, teško se u ovom slučaju ne složiti s potonjom folk-pjevačicom. Dokumentarac o Ceci fatalno kasni, kao i o brojnim hrvatskim junacima sličnog razdoblja slave, društvene klase i javne provenijencije. Što je najgore, pozlata tih lažnih ikona patriotizma jedva da im je ikad dostojno prikrivala golotinju. No, kao i u slučaju golog cara, samo rijetki osobenjaci i prostodušna djeca usude se na vrijeme konstatirati opću istinu, u vezi caričina "novog ruha".  

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. srpanj 2021 23:08