StoryEditor
Auto motoŠALTANJE BRZINA

Vječna dvojba: ručni ili automatski mjenjač

Piše Robert Radica
17. lipnja 2020. - 06:20
Tom Dubravec/HANZA MEDIA

Čitave generacije vozača automobila u Americi u životu se nisu susrele s ručnim mjenjačem. Dok jedna grupa "stručnjaka" tvrdi da se vozačke sposobnosti mogu naučiti samo s manualnim, drugi ističu koliko je lakše i sigurnije kontrolirati vozilo s automatskim mjenjačem. Za entuzijaste "starog kova" ručni mjenjači su uvijek prvi izbor, odnosno ono što razlikuje pravu vožnju, sa stvarnim kontroliranjem svog automobila, i "lažnu" vožnju, u kojoj se automobil sve pita.

Pored svega toga, a pogotovo kod nas, u diskusiju se uključuju i argumenti ekonomičnosti i kvarova koji se, kako mnogi tvrde, češće događaju na automaticima. "Borba" onih koji uživaju u prednostima automatike i ljubitelja vozila s "tri papučice" već je postala epska, kao i mnoge druge u krugovima fanatičnih zaljubljenika u automobilsku industriju.

Nije tajna da su u svijetu ručni mjenjači na novim vozilima sve rjeđi, ali novo izvješće CNBC-a daje nam iznenađujuće podatke. Navodeći podatke Edmundsa, izvješće kaže da se trenutačno u SAD-u svega 41 od ukupno 327 potpuno novih modela nudi s manualnim mjenjačem. To je nešto više od 12 posto svih novih automobila na tržištu SAD-a.

Iako taj postotak ne zvuči previše iznenađujuće, on je puno niži nego početkom desetljeća. Naime, u 2011. godini više od trećine, točnije 37 posto, svih prodanih vozila u SAD-u bilo je s ručnim mjenjačem. Također, s odnosa skoro pola-pola prije petnaest godina (2006. bio je 47 posto s ručnim mjenjačem), taj postotak se 2016. godine najprije spustio na četvrtinu, na 27 posto učešća manualnih transmisija.

image
Jakov Prkić/HANZA MEDIA

Razlika u zastupljenosti nije se dogodila preko noći, ali je činjenica da u posljednje vrijeme brojni novi i facelift modeli uopće ne nude opciju ručnog mjenjača. Među njima su posljednja (a sigurno i iduća) Mazda 6, zatim u SAD-u, recimo, i Chevrolet Corvette 2020, te Nissan Frontier za ovu godinu, kao i redizajnirana Sentra. Ipak, u Europi su za ovu godinu najavljeni i određeni popularni sportski modeli koji stižu i s manualnom transmisijom.

Među njima su BMW M2 i M3, MINI Cooper JCW i GP, zatim Porsche 718 Cayman/Boxster, te Porsche 911, kao i Volkswagenovi aduti Golf GTI i Jetta GLI. Osim toga, i dalje se većina jeftinijih modela, pogotovo u Europi, nudi s ručnim 5-stupanjskim i 6-stupanjskim mjenjačima. To su uglavnom novi modeli s cijenom nižom od 15.000 eura, poput Hyundaija i10, i20 i i30, Toyote Yaris, Opel Corse, Peugeota 208, Škode Scale i Kamiqa...

Dakle, može se primijetiti da su ručni mjenjači sada vezani samo uz osnovne, ulazne modele "običnih" automobila, kao i sportska performantna vozila za one koji još uvijek vole osluškivati zvuk motora i na osnovi toga "šaltati" brzine.

Izdvojeno

13. kolovoz 2020 03:21