StoryEditor
Auto motosuzuki vitara

Testirali smo: turbobenzinac u kombinaciji s hibridom još je življi i dojmljiviji u vožnji

Piše Zdravko Juričko
23. ožujka 2020. - 06:28
Joško Šupić/HANZA MEDIA

Suzuki je odlučno krenuo u izmjenu game motora blagim ili mild hibridima koji kombiniraju upotrebu elektromotora/generatora s klasičnim benzinskim motorom, pri čemu se baterija puni energijom dobivenom jedino radom agregata s unutarnjim sagorijevanjem.

Pravi primjer za takvo što je najpopularniji Suzukijev SUV Vitara s prednjim pogonom, koja je s laganim redizajnom na postojeći 1,4-litreni turbobenzinski motor dobila blagu hibridnu tehnologiju s 48-voltnim električnim sklopom. Time je dobiveno rješenje za smanjenje emisija štetnih plinova i zadovoljavanje oštrih normi Europske unije.

Uz prigušenog turbobenzinca čija je snaga 129 KS, glavni elementi električnog sklopa su elektromotor snage 10 kW ili 13,6 KS, litijska baterija i pretvarač s 48 na 12 volti. Ova voltaža od 48 V se koristi jer je iskoristivija kod rekuperacije baterije i skladištenja energije. Alternator je kod mild hibrida zamijenjen električnom motorom koji radi i kao generator kada ga tjera motor ili u ovom slučaju točnije kada se koči motorom.

Novi motor naziva K14D razvija viši okretni moment od prethodnika, 235 Nm u odnosu na 220 Nm kod prijašnjeg K14C. No taj moment razvija u užem području od 2000 do 3000 “điri”, dok je prethodnik maksimalni okretni moment razvijao između 1500 i 4000 okretaja. S druge strane, prijašnji je motor razvijao 11 KS više, točnije 140 konja pri 5500 “điri”, dok novi razvija maksimalnih 129 konja pri istom broju okretaja.

Ono što čini razliku je elektromotor/generator/starter koji u ovom slučaju ima tek 10 KW ili 13,6 KS, koji znatno utječe na smanjenu potrošnju goriva. Međutim, puno važnije za vožnju je što dodaje i 50 Nm okretnog momenta. Upravo taj dodatni okretni moment ima Boost funkciju, koja daje dobar osjećaj vožnje pri ubrzavanju jer je tih 50 Nm kod elektromotora dostupno istog trenutka, čim se stisne papučica gasa.

Elektromotor je aktivan od 800 do 5200 “điri” kada tehnički može podržavati glavni motor. Treba napomenuti da se službeno snaga elektromotora ne pribraja snazi turbobenzinca. Dakle, izlazna snaga iz motora je jedna te ista, bez obzira je li elektromotor uključen ili nije. Kad pomaže glavnom motoru, elektromotor je pogonjen baterijom od 8Ah koja se rekuperira pri svakom kočenju motorom. U tom se trenutku elektromotor pretvara u generator koji puni bateriju.

Elektromotor ima još jednu značajnu funkciju. Prilikom praznog hoda benzinskog motora, kad se ne stiska kvačilo i postignuto je nekih 1000 “điri”, elektromotor će držati benzinski motor u praznom hodu, bez ubrizgavanja goriva. Korištenje ove funkcije, tzv. jedrenja, uvelike povećava iskoristivost goriva. Kako se motor okreće u praznom hodu, u svakom trenutku je moguće stisnuti gas i opet ubrzati. Funkcija jedrenja bitno smanjuje potrošnju i emisiju štetnih plinova.

Ono što se tijekom vožnje najprije primijeti jest ujednačenije i dosljedno ubrzanje motora pri manjim brzinama. Ovih 50 Nm električne pomoći na raspolaganju je po cijeloj skali “điri”. Pa prije nego turbopunjač počne ozbiljno raditi svoj posao kod nekih 2000 “điri”, nedostatak okretnog momenta turbobenzinca nadopunjava elektromotor. To izravnava krivulju ubrzanja te osigurava ujednačeno ubrzavanje.

Kad se uključi turbopunjač i stisne gas preko 2000 “điri”, a još više tamo blizu 3000 okretaja, nova Vitara pomalo neočekivano ubrza i pruža odličan osjećaj vožnje. U svakom slučaju, redizajniranu Vitaru odlično je voziti. Motor radi izvanredno mirno, bez trzanja, a tako se ponaša i na cesti. Potrošnja je doista manja. Prema najavama proizvođača, nova Vitara bi u gradu trebala trošiti 5,2 l/100 km, izvan grada 4,2 l/100 km i kombinirano 4,6 l/100 km. U ovakvoj konstelaciji snaga, s prigušenim turbobenzincem i elektromotorom, Vitara postiže najveću brzinu od 190 km/h.

Nova Vitara već i u baznoj opremi ima adaptivni tempomat, sustav automatskog kočenja, sustav pomoći kretanja na uzbrdici, LED svjetla, automatski klima-uređaj, električno pokretanje prednjih stakala, limitator brzine, te naravno ABS, ESP, sedam zračnih jastuka... Testni model bio je opremljen drugim paketom opreme Premium, te s prednjim pogonom i ručnim 6-stupanjskim mjenjačem, te mu je cijena 18.840 eura. Od doplata jedino je tu metalik boja, pa u konačnici košta 19.230 eura.

Tehničke karakteristike

Motor: 4-cilindarski, turbobenzinski, 16V

Obujam: 1373 ccm

Snaga: 129 KS pri 5500/min

Okretni moment: 235 Nm pri 2000-3000/min

Mjenjač: ručni, 6 brzina

Pogon: prednji

Dimenzije: 4175 x 1775 x 1610 mm

Međuosovinski razmak: 2500 mm

Prtljažnik: 375/710/1120 l

Ubrzanje: 9,5 s

Najveća brzina: 190 km/h

Potrošnja: 4,2/4,6/5,2 l/100 km

Cijena: testni model 18.840 eura, s doplatama 19.230 eura

#AUTO-MOTO#SUZUKI VITARA HYBRID

Izdvojeno

04. srpanj 2020 08:42