StoryEditor
Auto motosavjetujemo

Priprema automobila za ljetovanje: preventivom protiv neugodnih iznenađenja

18. lipnja 2020. - 06:15
Božidar Vukičević/HANZA MEDIA

Tijekom ljeta puno se više putuje nego zimi, jer čim osvanu lijepi dani i pojavi se mogućnost za boravak na zraku, uz more, rijeku, jezero ili bilo gdje na odmoru, vrlo je važno da vozilo bude spremno za dulja putovanja. Razdoblje godišnjih odmora, planiranje i odlazak su pred nama. Pandemiju koronavirusa smo manje-više iskorijenili, a pri kraju je i školska godina, tako da se možemo okrenuti ljetovanju, bilo da je riječ o odlasku na more, u planine i tko zna gdje sve.

Stoga nije naodmet podsjetiti na neke stvari koje treba provjeriti prije polaska na putovanje automobilom, osobito zbog činjenice da u srcu turističke sezone često svjedočimo brojnim prometnim nezgodama koje izazovu gužve, začepljenja te kilometarske kolone, čak i na autocestama. Najvažnije je znati, ako se spremate na dulji put, da ne čekate posljednji trenutak za pripremu vašeg automobila. Još je gore ako smatrate da takav "luksuz" uopće nije potreban. Neprovjeren i neispravan automobil može i najljepše putovanje pretvoriti u noćnu moru, koja može završiti i s vrlo lošim, ako ne čak i tragičnim posljedicama.

Ne treba biti previše pametan da shvatite koliko je opasno voziti s neispravnim kočnicama, prolupalim amortizerima ili istrošenim gumama, posebice pri velikim brzinama. Čak se i ne mora dogoditi nesreća, dovoljan je najmanji kvar da vam prisjedne putovanje i godišnji odmor. Uz to je vožnja s neprovjerenim automobilom skuplja (veća potrošnja) i neudobnija (trešnja, buka). Sve su to razlozi da automobil pripremite temeljito i bez žurbe. Samo dobro pripremljen automobil može vam osigurati sigurno i bezbrižno putovanje. Znatno se smanjuje rizik iznenadnih zastoja i nepredviđenih troškova, a bolje stanje automobila čini vožnju udobnijom.

Prije bilo kakvih kontrola potrebno je slijediti upute iz korisničkog priručnika koji uvijek moramo imati u vozilu. Priručnik može pomoći vozaču i dati rješenje za većinu problema, odnosno uputiti ga kada je potrebno obratiti se servisu ako dođe do kvara koji sam vozač ne može riješiti. Ako ga nemamo, teže ćemo detektirati problem, nećemo znati zašto je upaljena lampica ili što znači poruka na kontrolnoj ploči. Otežava se komunikacija između servisa i vozača koji ne može objasniti što se dogodilo s vozilom.

Najbolji je, ali i vjerojatno najskuplji savjet, otići na servis, pogotovo ako se približio servisni interval te po mogućnosti montirati nove i kvalitetne gume. No, mnogi nemaju novca za takve zahvate te najviše možete napraviti temeljitim pregledom. Pravodobnim otkrivanjem kvarova sprječava se nastanak velikih havarija i znatno smanjuju troškovi. Time istodobno olakšavate izbor najboljeg, odnosno najpovoljnijeg servisera te sprječavate prijevare.

Ne zaboravite provjeriti kočnice i gume jer su neispravnosti i kvarovi na njima iznimno opasni. S neispravnim kočnicama ne smijete voziti ni najkraće dionice, a pogotovo ne smijete ići na dulji put. Na ravnom i širokom dijelu ceste naglo zakočite pri brzini od 30 km/h. Automobil se ne smije zanijeti, a zanese li se, problem je u istrošenosti ili zamašćenosti kočnih obloga. Kontrolirajte razinu kočničkog ulja.

image
Boris Kovačev/HANZA MEDIA

Nedostaje li ulja, problem je u propusnosti sistema, najvjerojatnije u gumicama. Kočnice popravljajte sami samo ako imate dovoljno znanja. U protivnom je najbolje otići kod specijaliziranog mehaničara. Detaljno pregledajte gume. Ljeti ne vozite sa zimskim gumama, nego koristite ljetne ili univerzalne. Kontrolirajte tlak, a idete li na put s punim opterećenjem, povećajte ga za 0,2 bara. Imaju li gume pukotine ili oštećenje, obvezno ih izmijenite prije odlaska na godišnji odmor. Preporučljivo je provjeriti geometriju ovjesa. Najbolje je automobil odvesti na pregled u ovlašteni servis.

Ipak, najbolje je početi s motorom i njegovom provjerom. Da bi dobro funkcionirao tijekom vrućih ljetnih dana, važno je da bude napunjen svim tekućinama "koje život znače". Količina i kvaliteta rashladne tekućine od presudne je važnosti za dobro hlađenje. Kontrolirajte razinu rashladne tekućine u kompenzacijskoj posudi i po potrebi je dolijte. Ako je niste mijenjali u posljednje dvije godine, sada je pravi trenutak da to učinite.

Prilikom provjere razine rashladne tekućine ne smije se otpuštati poklopac ako se motor nije dovoljno ohladio jer se možete opeći. Rashladna tekućina motora može se nadopuniti destiliranom vodom ili vodom iz slavine, ali se ne smije dodati više od tri decilitra. Ako je riječ o više tekućine, moguće je da je došlo do propuštanja rashladnog sustava, što treba provjeriti, a potom kontaktirati pomoć na cesti ili servis. Ako rashladni sustav nadopunjavamo antifrizom, u korisničkom priručniku moramo potražiti koju vrstu tekućine predviđa proizvođač.

Provjerite i sve gumene cijevi i obujmice. Ako su ispucale ili propusne, izmijenite ih, jer nije dobro da se rasprsnu ljeti, kad su pritisci i temperature u rashladnom sustavu znatno viši. Ugrijte motor i provjerite uključuje li se ventilator. Ako ne reagira ni kada kazaljka termometra zađe u crveno, otiđite kod autoelektričara. Tekućinu za stakla također redovito treba dopunjavati zbog povećane potrošnje tijekom ljetnih mjeseci. Istrošene metlice brisača, kao i loša usmjerenost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla, mogu biti prava gnjavaža na duljim putovanjima, pa ih također treba provjeriti i, ako je potrebno, zamijeniti novima kako bi vožnja bila ugodnija i sigurnija.

Vozač mora znati ima li rezervni kotač u vozilu. Ako ga nema, mora provjeriti postoji li u vozilu pribor za popravak gume, je li korišten i je li mu istekao rok trajanja. Preporuka je da imamo rezervni kotač umjesto pribora za popravak gume jer se često dogodi da se guma rasiječe vožnjom po uskim, makadamskim cestama i ne može se popraviti. Također, moramo provjeriti ispravnost i nivo tlaka u gumama rezervnog kotača. I na kraju, prije puta, preporučljivo je temeljito oprati automobil, izvana i iznutra, jer je tako vožnja ugodnija i sigurnija, a na čistom motoru lakše se uočavaju nepravilnosti.

Pet glavnih točaka

Evo pet glavnih elemenata na koje treba obratiti pažnju i detaljno ih provjeriti prije odlaska na dulji put, osobito u ljetnim mjesecima.

1. Izmijenite ulje i filtar

Kontrolirate razinu ulja u motoru i po potrebi ga dolijte. Ljeti je, radi boljeg hlađenja, dobro da bude na maksimumu. Ako se približio interval izmjene, ne cijedite ulje do posljednjeg kilometra. Izmijenite ga zajedno s uljnim filtrom. Tako ćete motoru olakšati rad u uvjetima povećanog toplinskog opterećenja i produljiti mu vijek. Provjerite i razinu ulja u mjenjaču te ga po potrebi dolijte.

2. Izmijenite ispucali remen

Detaljno pregledajte remenje. Zupčasti se remen pregledava skidanjem zaštitnog poklopca. Motor ubacite u petu i polako gurajte, dok se ne zaokrene cijeli remen. Primijetite li bilo kakvu pukotinu, izmijenite ga, jer njegovo iznenadno pucanje može izazvati havariju motora. Jednako je važan klinasti remen koji okreće vodenu pumpu i alternator.

3. Provjerite akumulator

I kod suvremenih "maintenance free" akumulatora preporučljivo je prije ljeta provjeriti razinu elektrolita u akumulatoru i po potrebi doliti destiliranu vodu. Pregledajte kleme, pažljivo ih očistite i namastite. Ako je akumulator na izdisaju, obvezno ga izmijenite prije odlaska na put.

4. Prekontrolirajte klima-uređaj

Gotovo da nema automobila na našim cestama koji nema klimatizacijski uređaj. Da se ljeti ne biste kuhali, provjerite funkcionalnost klima-uređaja, ali i ventilacijskog uređaja. Ako ventilator ne radi, provjerite njegovu ispravnost, odnosno ispravnost električne instalacije. Detaljno provjerite ispravnost polužnog mehanizma te propusnost svih ventilacijskih otvora. Po potrebi ih detaljno očistite. Ako imate klima-uređaj, a sada ih većina novih automobila ima, provjerite stanje rashladnog medija i po potrebi ga dopunite plinom. Najlakše ćete primijetiti da nešto nije u redu s klima-uređajem ako on slabije hladi, odnosno ako puše topli zrak umjesto rashlađenoga.

5. Provjerite propusnost rashladnih cijevi

Tijekom ljeta sustav za hlađenje izložen je povećanom opterećenju. Posebno su "na udaru" gumene cijevi za protok rashladne tekućine. Svi su spojevi kritična mjesta na kojima može curiti rashladna tekućina. Primijetite li vlažnost na spojevima, pritegnite i po potrebi izmijenite obujmice.

Izdvojeno

10. kolovoz 2020 11:28