StoryEditor
Auto motopad 76,2 posto

Potop tržišta se nastavlja: u svibnju registrirana 2176 nova automobila

10. lipnja 2020. - 06:21
Ilustracija AFP

Premda se život nakon pandemije koronavirusa polako vraća u normalu, te s obzirom da su autosaloni tijekom prošlog mjeseca bili otvoreni, prodajni rezultati u ovogodišnjem svibnju su u najmanju ruku katastrofalni. Pad od čak 76,2 posto u odnosu na svibanj prošle godine znači da su tijekom istog mjeseca ove godine registrirana tek 2173 nova automobila. Ako to usporedimo sa svibnjem 2019. godine, kada je registrirano 9149 novih automobila, proizlazi da je nastao minus od čak 6976 primjeraka.

Donekle jedina pozitivna stvar u ovom sveopćem crnilu je to da je u svibnju prodano dvostruko više novih vozila u odnosu na travanj koji je bio katastrofičan, s tek 1084 zabilježene registracije.

Pad prodaje u odnosu na 2019. je ogroman, no i očekivan. Zbog neizvjesne budućnosti i ekonomske krize koja prijeti rijetko tko razmišlja o kupnji novih automobila. I oni koji žele i mogu kupiti nemaju prevelik izbor. Nude se uglavnom automobili sa zaliha, dok se na naručene zbog zastoja proizvodnje i poremećenih lanaca opskrbe mora čekati čak do jeseni.

No glavni razlog pada prodaje su rent-a-car kuće. One su, naime, upravo prije sezone prošlih godina kupovale između 15.000 i 20.000 novih automobila, koji su se isporučivali od travnja do lipnja. Ove godine sve rent-a-car kuće svoje su narudžbe otkazale jer smatraju da će im za ono malo turista koji će doći u Hrvatsku biti dovoljne i njihove postojeće "zimske flote".

U prvih pet mjeseci ove godine na hrvatskom tržištu registrirano je 13.286 novih automobila, što je u odnosu na isto razdoblje lani kada je prodan 29.921 novi primjerak minus od čak 55,6 posto. Minus od 16.635 novih vozila vjerojatno će se prema kraju godine sve više povećavati. Postoji bojazan da bi se mogla dogoditi krizna 2013. godina kada su prodana tek 27.802 nova automobila, što je najgori negativni rekord u drugom desetljeću ovog stoljeća. Za usporedbu, prošle je godine registrirano 62.938 automobila, a rekordne 2008. godine čak 88.265 automobila.

U razdoblju od siječnja do svibnja ove godine najprodavanija marka među novim automobilima na našem tržištu ponovno je bio Volkswagen s 2191 primjerkom ili tržišnim udjelom od 16,49 posto. Na drugom mjestu je Škoda s 1959 zabilježenih registracija (14,74 posto), dok je treći Renault s 912 prodanih primjeraka (6,86 posto). Na četvrtom i petom mjestu su Dacia i Kia koji su prodali 792, odnosno 701 novi automobil, čime su "uzeli" 5,96, odnosno 5,28 posto tržišta.

Drugi dio deset najuspješnijih u prvih pet mjeseci ove godine predvodi Suzuki koji na svom kontu ima 677 prodanih primjeraka (5,10 posto), a potom slijedi Hyundai na sedmom mjestu sa 664 zabilježene registracije (5,0 posto), osma je Toyota sa 600 komada (4,52 posto). Deveti je Peugeot s 501 registracijom (3,77 posto), dok deseto mjesto dijele Fiat i Opel s 495 prodanih automobila (3,73 posto).

U samom svibnju Volkswagen je također prodao najviše novih vozila – 326, što je ekvivalent tržišnom udjelu od 15,0 posto. Druga je Škoda s 285 novih registracija (13,12 posto), a Renault treći sa 173 prodana nova automobila (7,96 posto). Dalje slijede Kia sa 148 komada (6,81 posto), Dacia 140 primjeraka (6,44 posto) i Suzuki sa 127 novih registracija (5,84 posto). Od sedmog do desetog mjesta poredali su se Toyota (122 primjerka), Hyundai (109), Peugeot (96) i Opel (93 komada).

Kad su u pitanju modeli pojedinih brendova u prvih pet mjeseci Škoda Octavia je uvjerljivo najprodavanija s 928 primjeraka, što je 6,98 posto tržišnog udjela. Drugo mjesto dijele dva Volkswagena, Golf i T-Cross, po 415 novih registracija ili 3,12 posto tržišnog udjela. Četvrto i peto mjesto drže Dacia Sandero i Kia Stonic s 379, odnosno 344 prodana nova modela, što je 2,85, odnosno 2,59 posto tržišnog udjela.

Na šestom mjestu je Fiat 500 s 341 novom registracijom (2,57 posto), a slijede ga Renault Clio s 327 primjeraka (2,46 posto) i Dacia Duster s 318 komada (2,39 posto). Preostala dva mjesta među deset najuspješnijih drže još dva Volkswagena, T-Roc i Polo s 289, odnosno 270 novih registracija što je tržišni udio od 2,18, odnosno 2,03 posto.

U samom svibnju najprodavaniji model bila je ponovno Škoda Octavia sa 121 primjerkom ili 5,57 posto tržišnog udjela, dok je na drugom mjestu Kia Stonic s 97 prodanih vozila (4,46 posto). Treći je, iznenađujuće, Volkswagen Touran, monovolumen čija vrsta izumire, sa 74 prodana primjerka (3,41 posto), a četvrti Renault Clio sa 73 nove registracije (3,36 posto). Dvije Dacije su na petom i šestom mjestu, Sandero sa 70 i Duster sa 64 prodana primjerka. Sedma je Toyota Yaris (51 primjerak), a potom slijede dva Volkswagena, T-Roc (50) i Tiguan (48). Deseti je Hyundai i20 s 45 prodanih novih vozila.

Prodaja po regijama i županijama i dalje pokazuje kako je Zagrebačka regija najsnažnija što se toga tiče. Naime, na širem području Zagreba tijekom prvih pet mjeseci ove godine prodano je 41,17 posto svih vozila u državi ili 5470 primjeraka. Na drugom mjestu je Šibensko-kninska županija, gdje je prodano 1112 novih vozila (8,37 posto).

Splitsko-dalmatinska županija i Primorsko-goranska županija dijele treće mjesto s 1029 novih vozila ili 7,74 posto tržišnog udjela. Kao i obično, dvije najgore županije po broju registracija su Virovitičko-podravska i Ličko-senjska. U Virovitičko-podravskoj županiji prodana su 74 nova automobila (0,56 posto), dok su u Ličko-senjskoj županiji registrirana 63 nova automobila (0,47 posto).

Minusi na sve strane

Od 15 najprodavanijih marki novih automobila u razdoblju siječanj-svibanj 2020. nema ni jedne marke koja ne bilježi negativan rezultat te imaju čak četverocifreni minus. Najveći gubitnik je Renault na čijem kontu u odnosu na prvih pet mjeseci lani nedostaje čak 2506 novih registracija, a odmah do njega je Opel koji je u minusu za 2388 primjeraka.

Treći najlošiji rezultat ima Volkswagen kojem nedostaje 1547 novih registracija da bi dosegli prošlogodišnju razinu. Peugeot je u minusu za 1378 primjeraka, Dacia 1125, Suzuki 1046, Citroen 849, Toyota 799, Škoda 672, Hyundai 531... Najmanji minus u prvih pet mjeseci ove godine ima Kia kojoj nedostaje tek 129 prodanih primjeraka da dohvati prošlogodišnji rezultat.

Benzinci popularniji od dizelaša

U odnosu između benzinaca i dizelaša što se tiče broja registracija ovi potonji i dalje gube korak za automobilima s benzinskim agregatima. Tako je u prvih pet mjeseci ove godine zabilježeno 7768 novih registracija vozila s benzinskim motorom, što je tržišni udio od 58,5 posto. Istodobno prodano je 4545 novih automobila s dizelskim agregatom, što je 34,2 posto tržišnog udjela.

Automobila s hibridnim pogonom registrirano je 791 primjerak ili 6,0 posto tržišta, među kojima dominira Toyota. Broj električnih automobila i dalje je minimalan. Registrirano je samo 85 primjerka, što predstavlja skroman tržišni udio od tek 0,6 posto. Nešto bolji rezultat s tek 97 prodanih primjeraka imaju vozila s tvornički ugrađenom plinskom instalacijom uz postotak od 0,7 posto.

Izdvojeno

13. kolovoz 2020 15:41