Sada kada je berba maslina praktično pri kraju, većina maslinara dvoji kako će, gdje i po kojoj cijeni prodati svoj proizvod. Jako malo njih razmišlja o tome da visoko kvalitetno ekstra djevičansko maslinovo ulje ima izuzetne mogućnosti primjene u kozmetičkoj industriji.
Upravo zato je LAG Škoji tijekom ovogodišnjeg izdanja "Aroma Festa" u Vrisniku na Hvaru i Grohotama na Šolti upriličio predavanja Mirele Ilenić iz Zagreba, posljednjih godina u poslovnom svijetu sve prisutnije farmaceutske tehničarke, formulatorice i fitoaromaterapeutkinje.
Mi smo joj stoga baš na tu temu postavili nekoliko upita, a ona je na njih spremno odgovorila s vjerom da će to pridonijeti edukaciji ne samo naših maslinara, nego isto tako uljara, ali i poduzetnika.
Kakve su po vama mogućnosti primjene maslinova ulja u kozmetičkoj industriji, a koliko se ono u tom smislu doista koristi?
Mogućnosti korištenja maslinova ulja su zaista velike, makar imamo određene stavove oko komedogenosti ulja, što znači da to zapravo ne ovisi o samom ulju, već onome što se uz njega još nalazi u samoj formulaciji. Maslinovo ulje već stoljećima ima primjenu u kozmetici zbog svojih regenerativnih i antioksidativnih svojstava.
Zašto je to tako? Upravo zato što se sastoji od esencijalnih masnih kiselina, vitamina E, polifenola i skvalena, koji ga čine izuzetno korisnim za njegu kože.
Koje su u stvari ključne primjene maslinova ulja u kozmetičkim proizvodima?
U tom smislu bismo mogli istaknuti sljedeće: čuvanje i zadržavanje vlage u koži zbog visokog sadržaja skvalena, prirodne masnoće koja je vrlo slična lipidima u ljudskoj koži. Njegova hidratizirajuća svojstva posebno su pogodna za suhu i osjetljivu kožu.
Također bismo mogli reći da je tu antioksidativna zaštita zbog visoke koncentracije vitamina E i polifenola, budući da oni neutraliziraju slobodne radikale koji ubrzavaju starenje kože. Zbog toga se koristi u proizvodima koji su namijenjeni prevenciji i ublažavanju znakova starenja.
Naposljetku spomenimo regeneraciju i umirenje kože. Maslinovo ulje ima protuupalna svojstva koja pomažu u smirivanju iritacija i regeneraciji kože. Često se koristi u balzamima, kremama za ruke i regenerativnim proizvodima za osjetljivu i iritiranu kožu.
Maslinovo ulje se, kako često vidimo, koristi u kombinaciji s drugim uljima i aktivnim sastojcima, zar ne?
Jedini razlog za to je upravo ta njegova teža tekstura, zbog čega nije idealno za sve tipove kože, naročito za masnu i aknama sklonu kožu. U suvremenim formulacijama maslinovo ulje se koristi u nižim koncentracijama da bi se postigla optimalna tekstura i lakša apsorpcija, dok se istodobno koriste njegova blagotvorna svojstva.
Industrija danas češće koristi frakcije maslinova ulja, poput skvalena, koji se lakše apsorbira i ima sve ključne prednosti, no podsjetimo se samo koliko se danas pažnje pridaje samoj preradi masline da bi se dobilo visoko kvalitetno ulje.
A što biste vi predložili za unaprjeđenje, za još bolju kvalitetu?
Iako je maslinovo ulje popularno i cijenjeno, danas je donekle zasjenjeno modernim aktivnim sastojcima poput hijaluronske kiseline, retinola i peptida. No, unatoč pojavi novih aktivnih tvari, ostaje neizostavan sastojak u mnogim prirodnim i ekološkim kozmetičkim linijama, što je povezano s trendom povratka prirodnim i minimalno obrađenim sastojcima. I upravo se zato ponekad pitam zašto nemamo više uljara u Lijepoj našoj i regiji s maslinovim uljem kao glavnim sastojkom kozmetičke linije.
Težaci se, prema tome, u globalne trendove u kozmetici mogu uključiti jedino s visokokvalitetnim maslinovim uljima. Kakva trebaju biti, što se traži?
Reći ću da svakako na umu moramo imati bogatstvo ulja polinezasićenim masnim kiselinama i biti svjesni problema vode u kozmetičkom proizvodu. Molekula vode u kozmetičkom proizvodu može ubrzati oksidaciju polinezasićenih masnih kiselina, što može smanjiti stabilnost i efikasnost maslinova ulja.
Zbog toga su antioksidansi, emulgatori i pažljivo formulirana pH vrijednost ključni u formulaciji proizvoda s maslinovim uljem. Možemo zaključiti da su kozmetički proizvodi s visokokvalitetnim maslinovim uljem zaista blago, ali nije sve tako jednostavno i upravo to kako zaštititi i sačuvati tu kvalitetu ulja tijekom perioda roka trajnosti zadatak je brenda i formulatora.
Ljude ipak najviše zanima kako se mogu uključiti u taj brzorastući tržišni segment, odnosno ostvarivanje dodatne financijske dobiti?
Na osnovi svojih dosadašnjih iskustava smatram da uljari i maslinari koji već imaju svoje tržište i svoje potrošače maslinova ulja, gdje god se oni nalazili, širenjem prodajnog asortimana i korištenjem vlastite sirovine mogu itekako ojačati tržišnu poziciju i sami pridonijeti financijskoj dobiti. Maslinari mogu ući u kozmetički sektor razvijanjem malih ‘niche‘ vlastitih proizvoda.
To može biti relativno jednostavno uz suradnju s kozmetičkim laboratorijima ili stručnjacima za formulacije koji pomažu u kreiranju proizvoda što zadovoljavaju kozmetičke standarde, a uzimajući u obzir postojeće tržište koje brend ima za ulje.
Može li se nešto od toga prodati i na OPG-ovima, na kućnom pragu i slično?
Hrvatski maslinari koji se bave agroturizmom ili imaju mogućnosti turističkih posjeta na svojim imanjima mogu proširiti ponudu uvođenjem kozmetičkih proizvoda od maslinova ulja.
Takva ponuda već se u jako puno primjera pokazala kao novi trend turističke ponude, njih posjetitelji mogu koristiti ili kupiti kao suvenir. To ne samo da pridonosi prodaji, već i jača prepoznatljivost brenda te na izvrstan način služi povezivanju turizma, wellnessa i maslinarstva.
Imamo li mi već na tržištu pozitivnih primjera takvih praksi i mogu li oni pokrenuti još neke maslinare da krenu njihovim stopama?
Veoma sam sretna i zadovoljna što zaista imamo već nekoliko brendova u Istri koji su taj segment vrlo uspješno primijenili. Otoci i Dalmacija isto tako. Samo trebamo paziti da stvaramo jedinstvene proizvode i jedinstvene kombinacije. Jedino takvim pristupom možemo dobiti na raznolikosti i biti konkurencija inozemnoj kozmetici, a ne međusobno između domaće proizvodnje.
Bilo da se radi o maslinovu ulju, medu, pa čak bih rekla i vinu, gdje još uvijek nemamo ni 0,1 posto iskorištenog potencijala u segmentu preparativne kozmetike – zaključila je naša sugovornica koja već godinama podiže svijest o ispravnosti i sigurnosti korištenja kozmetičkih proizvoda, pa i onih u čiji sastav ulazi maslinovo ulje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....