StoryEditorOCM

DOBRE IDEJEImate kvalitetno maslinovo ulje? Iskoristite ga u kozmetičkoj industriji! Kako to uspješno napraviti zna Mirela Ilenić

Piše Mirko Crnčević
27. siječnja 2025. - 13:53

Sada kada je berba maslina praktično pri kraju, većina maslinara dvoji kako će, gdje i po kojoj cijeni prodati svoj proizvod. Jako malo njih razmišlja o tome da visoko kvalitetno ekstra djevičansko maslinovo ulje ima izuzetne mogućnosti primjene u kozmetičkoj industriji.

Upravo zato je LAG Škoji tijekom ovogodišnjeg izdanja "Aroma Festa" u Vrisniku na Hvaru i Grohotama na Šolti upriličio predavanja Mirele Ilenić iz Zagreba, posljednjih godina u poslovnom svijetu sve prisutnije farmaceutske tehničarke, formulatorice i fitoaromaterapeutkinje.

Mi smo joj stoga baš na tu temu postavili nekoliko upita, a ona je na njih spremno odgovorila s vjerom da će to pridonijeti edukaciji ne samo naših maslinara, nego isto tako uljara, ali i poduzetnika.

Kakve su po vama mogućnosti primjene maslinova ulja u kozmetičkoj industriji, a koliko se ono u tom smislu doista koristi?

Mogućnosti korištenja maslinova ulja su zaista velike, makar imamo određene stavove oko komedogenosti ulja, što znači da to zapravo ne ovisi o samom ulju, već onome što se uz njega još nalazi u samoj formulaciji. Maslinovo ulje već stoljećima ima primjenu u kozmetici zbog svojih regenerativnih i antioksidativnih svojstava.

Zašto je to tako? Upravo zato što se sastoji od esencijalnih masnih kiselina, vitamina E, polifenola i skvalena, koji ga čine izuzetno korisnim za njegu kože.

image
LAG ŠKOJI

Koje su u stvari ključne primjene maslinova ulja u kozmetičkim proizvodima?

U tom smislu bismo mogli istaknuti sljedeće: čuvanje i zadržavanje vlage u koži zbog visokog sadržaja skvalena, prirodne masnoće koja je vrlo slična lipidima u ljudskoj koži. Njegova hidratizirajuća svojstva posebno su pogodna za suhu i osjetljivu kožu.

Također bismo mogli reći da je tu antioksidativna zaštita zbog visoke koncentracije vitamina E i polifenola, budući da oni neutraliziraju slobodne radikale koji ubrzavaju starenje kože. Zbog toga se koristi u proizvodima koji su namijenjeni prevenciji i ublažavanju znakova starenja.

Naposljetku spomenimo regeneraciju i umirenje kože. Maslinovo ulje ima protuupalna svojstva koja pomažu u smirivanju iritacija i regeneraciji kože. Često se koristi u balzamima, kremama za ruke i regenerativnim proizvodima za osjetljivu i iritiranu kožu.

Maslinovo ulje se, kako često vidimo, koristi u kombinaciji s drugim uljima i aktivnim sastojcima, zar ne?

Jedini razlog za to je upravo ta njegova teža tekstura, zbog čega nije idealno za sve tipove kože, naročito za masnu i aknama sklonu kožu. U suvremenim formulacijama maslinovo ulje se koristi u nižim koncentracijama da bi se postigla optimalna tekstura i lakša apsorpcija, dok se istodobno koriste njegova blagotvorna svojstva.

Industrija danas češće koristi frakcije maslinova ulja, poput skvalena, koji se lakše apsorbira i ima sve ključne prednosti, no podsjetimo se samo koliko se danas pažnje pridaje samoj preradi masline da bi se dobilo visoko kvalitetno ulje.

A što biste vi predložili za unaprjeđenje, za još bolju kvalitetu?

Iako je maslinovo ulje popularno i cijenjeno, danas je donekle zasjenjeno modernim aktivnim sastojcima poput hijaluronske kiseline, retinola i peptida. No, unatoč pojavi novih aktivnih tvari, ostaje neizostavan sastojak u mnogim prirodnim i ekološkim kozmetičkim linijama, što je povezano s trendom povratka prirodnim i minimalno obrađenim sastojcima. I upravo se zato ponekad pitam zašto nemamo više uljara u Lijepoj našoj i regiji s maslinovim uljem kao glavnim sastojkom kozmetičke linije.

image
Sanda Uzelac, Momento Studio

Težaci se, prema tome, u globalne trendove u kozmetici mogu uključiti jedino s visokokvalitetnim maslinovim uljima. Kakva trebaju biti, što se traži?

Reći ću da svakako na umu moramo imati bogatstvo ulja polinezasićenim masnim kiselinama i biti svjesni problema vode u kozmetičkom proizvodu. Molekula vode u kozmetičkom proizvodu može ubrzati oksidaciju polinezasićenih masnih kiselina, što može smanjiti stabilnost i efikasnost maslinova ulja.

Zbog toga su antioksidansi, emulgatori i pažljivo formulirana pH vrijednost ključni u formulaciji proizvoda s maslinovim uljem. Možemo zaključiti da su kozmetički proizvodi s visokokvalitetnim maslinovim uljem zaista blago, ali nije sve tako jednostavno i upravo to kako zaštititi i sačuvati tu kvalitetu ulja tijekom perioda roka trajnosti zadatak je brenda i formulatora.

Ljude ipak najviše zanima kako se mogu uključiti u taj brzorastući tržišni segment, odnosno ostvarivanje dodatne financijske dobiti?

Na osnovi svojih dosadašnjih iskustava smatram da uljari i maslinari koji već imaju svoje tržište i svoje potrošače maslinova ulja, gdje god se oni nalazili, širenjem prodajnog asortimana i korištenjem vlastite sirovine mogu itekako ojačati tržišnu poziciju i sami pridonijeti financijskoj dobiti. Maslinari mogu ući u kozmetički sektor razvijanjem malih ‘niche‘ vlastitih proizvoda.

To može biti relativno jednostavno uz suradnju s kozmetičkim laboratorijima ili stručnjacima za formulacije koji pomažu u kreiranju proizvoda što zadovoljavaju kozmetičke standarde, a uzimajući u obzir postojeće tržište koje brend ima za ulje.

image
LAG ŠKOJI

Može li se nešto od toga prodati i na OPG-ovima, na kućnom pragu i slično?

Hrvatski maslinari koji se bave agroturizmom ili imaju mogućnosti turističkih posjeta na svojim imanjima mogu proširiti ponudu uvođenjem kozmetičkih proizvoda od maslinova ulja.

Takva ponuda već se u jako puno primjera pokazala kao novi trend turističke ponude, njih posjetitelji mogu koristiti ili kupiti kao suvenir. To ne samo da pridonosi prodaji, već i jača prepoznatljivost brenda te na izvrstan način služi povezivanju turizma, wellnessa i maslinarstva.

Imamo li mi već na tržištu pozitivnih primjera takvih praksi i mogu li oni pokrenuti još neke maslinare da krenu njihovim stopama?

Veoma sam sretna i zadovoljna što zaista imamo već nekoliko brendova u Istri koji su taj segment vrlo uspješno primijenili. Otoci i Dalmacija isto tako. Samo trebamo paziti da stvaramo jedinstvene proizvode i jedinstvene kombinacije. Jedino takvim pristupom možemo dobiti na raznolikosti i biti konkurencija inozemnoj kozmetici, a ne međusobno između domaće proizvodnje.

Bilo da se radi o maslinovu ulju, medu, pa čak bih rekla i vinu, gdje još uvijek nemamo ni 0,1 posto iskorištenog potencijala u segmentu preparativne kozmetike – zaključila je naša sugovornica koja već godinama podiže svijest o ispravnosti i sigurnosti korištenja kozmetičkih proizvoda, pa i onih u čiji sastav ulazi maslinovo ulje.   

image

Mirela Ilenić

Sanda Uzelac, Momento Studio
                                                                     

Novi natječaji za unaprjeđenje poljoprivrede na škojima

       Voditeljica LAG-a Škoji Adela Duboković iskoristila je prigodu i na Aroma Festu govorila o mogućnostima financiranja projekata preko mjera iz njihove strategije u novom programskom razdoblju s informacijama o nadolazećim natječajima, prihvatljivim ulaganjima, prihvatljivim korisnicima potpora, novostima u odnosu na prošlo programsko razdoblje i slično.

       Ona je u tom smislu naglasila da je spomenuti LAG u proteklom programskom razdoblju omogućio financiranje čak 38 projekata malih poljoprivrednih gospodarstava, pridonijevši njihovoj modernizaciji i povećanju ekonomske vrijednosti.

       Prvi natječaj u novom programskom razdoblju namijenjen je ulaganjima u prepoznatljivost i konkurentnost poljoprivrednih gospodarstava, a intervencija je osmišljena tako da nadilazi tzv. standardne mehanizme isporuke te će poljoprivrednici LAG-a moći ulagati u jedan ili kombinaciju više različitih modela razvoja vlastitog poljoprivrednog gospodarstva.

       Uz obaveznu aktivnost ulaganja u prepoznatljivost poljoprivrednog gospodarstva, moguća su ulaganja u primarnu poljoprivrednu proizvodnju, preradu poljoprivrednih proizvoda te razvoj postojećih dopunskih djelatnosti koje se odnose na obradu i preradu poljoprivrednih proizvoda, pri čemu izlazni proizvod nije poljoprivredni proizvod, što je primjerice eterično ulje.

       Gospodarstva mogu očekivati potpore u iznosu od 5000 do 25.000 eura, uz intenzitet potpore koji varira od 60 do 85 posto, na što pravo ostvaruju mala poljoprivredna gospodarstva. Posebnost natječaja jest činjenica da će pravo prijave imati i poljoprivredna gospodarstva čija je ekonomska veličina manja od 3000 eura uz uvjet da kroz ulaganje postignu tu ekonomsku veličinu.

       Adela je naglasila da je LAG osim ulaganja u poljoprivredu pripremio i posebnu mjeru za fizičke osobe koje nisu povezane s poljoprivrednim gospodarstvima. Njima će se omogućiti potpora od 15.000 eura za osnivanje cjelogodišnjeg nepoljoprivrednog poduzeća koje će se baviti nepoljoprivrednim djelatnostima, a pritom je jedna od mogućih djelatnosti prodaja proizvoda koji su nastali na području LAG-a Škoji.

       Također, kroz mjeru posvećenu događanjima kojima se unaprjeđuje kvaliteta života lokalne zajednice, poljoprivredne udruge imaju priliku za ulaganja u aktivnosti poput edukacija, umrežavanja i promocije kojima mogu pridonijeti razvoju vlastite organizacije, ali i životu lokalne zajednice u cjelini.

       Dakle, pred otočanima je doista bogato programsko razdoblje, gdje se očekuju kreativni i kvalitetni projekti, kako u LAG-u tako i u FLAG-u, koji svojim mjerama omogućuje povezivanje sektora ribarstva s ostalim gospodarskim djelatnostima.

image

Adela Duboković

LAG ŠKOJI
27. siječanj 2025 14:00