StoryEditorOCM

važan iskorakKoktelom bakterijskih virusa protiv Xylelle fastidiose

Piše PSD.
18. rujna 2015. - 20:34
abkt22

Istraživački tim sa teksaškog A&M sveučilišta kreirao je koktel četiri različita faga (bakteriofag ili skraćeno fag je specifični bakterijski virus koji se umnožava na račun bakterija i uništava ih) koji koriste za tretiranje vinove loze zahvaćene Pierceovom bolesti.

Bolest je to koju uzrokuje bakterija Xylella fastidiosa koja je u proteklih godinu dana izazvala pomor maslina u talijanskoj regiji Puglia.

Pierceova bolest, koju prenosi jedna vrsta kukaca, izazvala je velike štete na vinogradima u Kaliforniji, a znanstvenici su kreirali miks kombinirajući četiri vrste faga i testirali ga na vinovoj lozi.

Rezultati su objavljeni u Plos One Journalu, tvrdi se kako je razina Xylelle fastidiose u vinovoj lozi tretiranoj tim koktelom značajno smanjena.

Koktel faga koristio se kao terapeutski tretman za liječenje Pierceove bolesti, ali i kao prevencija kako bolest ne bi zahvatila vinovu lozu. Otkriveno je kako su simptomi Pierceove bolesti bili pod kontrolom samo tjedan dana nakon tretmana, a nikakvi simptomi bolesti nisu se pojavili na vinovoj lozi koja je preventivno tretirana.

Nakon uspješnog tretiranja vinove loze pretpostavlja se kako bi se potencijalno sličan pristup mogao koristiti u prevenciji i liječenju infekcije Xylellom fastidiosom na stablima maslina.

Carlos Gonzalez, jedan od autora istraživanja, je prilično optimističan.

- U ovom trenutku možemo samo špekulirati jer nismo mogli testirati soj Xylelle fastidiose iz Italije. Međutim, s obzirom na naše rezultate s vinovom lozom i genetičku sličnost sojeva bakterije, fagi imaju veliku vjerojatnost uspješnog djelovanja i na maslinama.

- Laboratorijski eksperimenti već su pokazali kako su podsojevi Xylelle fastidiose koji izazivaju sušenje listova bajama, oleandra i kave osjetljivi na naš koktel faga. Jedini način da zaista provjerimo djelovanje jest da napravimo testiranje na soju Xylelle fastidiose na zaraženim stablima maslina – rekao je Gonzalez za Olive Oil Times.

Korištenje ovog koktela faga mogao bi biti izuzetno važan iskorak budući da ne postoji lijek kojim bi se moglo prevenirati ili liječiti infekciju Xylellom fastidiosom.

Primarna zaštita od ubojite bakterije je korištenje neonikotinoidnih insekticida protiv kukaca koji prenose zarazu, međutim, Europska komisija, kao i institucije u nekim drugim dijelovima svijeta, je zabranila te kemikalije zbog štetnog djelovanja na pčele.

Zbog opasnosti od daljnjeg širenja Xylelle fastidiose i potencijalno golemih gospodarskih šteta, prijeko je potrebno što prije razviti prirodne tretmane protiv te bakterijske pošasti. Koktel faga razvijen na teksaškom sveučilištu je efikasan i nije štetan za okoliš, samo treba vidjeti može li, osim na vinovoj lozi, pomoći i na maslinama i drugim kulturama za koje Xylella fastidiosa predstavlja veliku opasnost.

Inače, na europskom se kontinentu prvi i jedini put pojava Pierceove bolesti na vinovoj lozi spominje na Kosovu prije gotovo 20 godina, a kako do 2013. nije bilo drugih nalaza u Europi, pretpostavlja se da se štetni organizam tada nije udomaćio, što ne znači da se neće pojaviti, baš kao i Xylella fastidiosa na maslinama u Italiji, te na ukrasnoj živici na Korzici.

M. Čović