StoryEditor
Slikarstvokadrovska križaljka

Ravnatelj Branko Franceschi 11. veljače napušta splitsku Galeriju umjetnina, za nasljednicu predlaže Jasminku Babić

Piše Eda Vujević
29. siječnja 2020. - 08:00
Branko Franceschi: Tony Cragg je sam financirao dolazak četvero svojih pomoćnika, ali od nekoga tako velikoga apsolutno je nemoguće očekivati tu dobronamjernost Foto Jakov Prkić/hanza mediaJakov Prkic/Cropix

Ravnatelj splitske Galerije umjetnina Branko Franceschi za dva tjedna odlazi iz Splita te u Zagrebu preuzima ravnateljsko mjesto u Modernoj galeriji. Ovaj 60-godišnji povjesničar umjetnosti čitav se niz godina bavi likovnom kritikom i kustoskim radom, od kojega nije odustao bez obzira na menadžerske funkcije koje je obnašao.

Naime, Branko Franceschi bio je, između ostaloga, i dugogodišnji voditelj Galerije “Miroslav Kraljević” u Zagrebu, ravnatelj Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, te ravnatelj Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu. U Galeriji umjetnina prvi je put postao ravnatelj 2014., u vrijeme gradonačelnika Ive Baldasara, a 2018. je dobio i drugi mandat, kad ga je potvrdilo aktualno Gradsko vijeće Splita te je tako postao jedan od rijetkih ravnatelja u kulturi oko kojeg nije bilo političkih trzavica nakon “tranzicije”.

Rekli ste mi da u Zagreb odlazite iz privatnih razloga. Jesu li u pitanju samo privatni razlozi?

- Privatni razlozi su svakako bili povod. No pozicija ravnatelja Moderne galerije u svakom je slučaju velika odgovornost, ali, baš kao što mi je bila i funkcija u Splitu, velik izazov te čast i priznanje. U profesionalnom smislu to se s pravom percipira kao korak naprijed u karijeri, baš kao što je bio i moj dolazak u Split, gdje sam došao iz Rijeke, iz Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. Moderna galerija ne samo da se nalazi u glavnom gradu nego ima sjajne reference i bogatu povijest djelovanja, i gdje su radili moji uvaženi i ugledni prethodnici. Konačno, moram priznati i da sam takva osoba, nemirna i znatiželjna, koja želi prihvatiti profesionalni izazov, što Moderna galerija svakako jest, budući da, po meni, postoji veliki prostor da ona, ne bih htio da me tko krivo shvati, ali da ona bude viđenija u hrvatskom kulturnom prostoru.

’Uvik žaj mi biće’

U kojem smislu?

- Mislim da bi trebala biti suvremenija muzejska institucija. No da ne bi bilo zabune, pogotovo što možda postoje određene brige oko mojih programskih smjernica... Mi, naime, razlikujemo modernu i suvremenu umjetnost i to će ostati muzej moderne umjetnosti, ali suvremen po načinu funkcioniranja i komuniciranju prema javnosti.

Imate li vi ikakvog utjecaja na to tko će vas naslijediti na ravnateljskome mjestu u Splitu? Hoće li se imenovati vršitelj dužnosti?

- Ići će se na imenovanje vršitelja dužnosti budući da je moj zadnji radni dan u Galeriji umjetnina 11. veljače. Dakako, vršitelja dužnosti imenuje Gradsko vijeće budući da je Galerija javna ustanova kojoj je Grad Split osnivač. Ja mogu samo predložiti, a predložio jesam, da na to mjesto bude imenovana kolegica Jasminka Babić, koju smatram ozbiljnom, pouzdanom, uglednom i vrijednom osobom i stručnjakinjom u kojoj sam ovih pet i pol godina imao odličnu suradnicu i držim da je ona najbolje rješenje. Vjerujem da će članovi Gradskog vijeća i gradonačelnik razmisliti o mome prijedlogu.Čime ste u svome ravnateljskom mandatu posebno zadovoljni?

- Zadovoljan sam jer mislim da sam ostvario veći dio programskih smjernica koje sam bio postavio. Ne bi bilo sada prikladno nabrajati sve, ali popis je dug i mislim da sam ga uspješno apsolvirao. U većoj mjeri...

No nije baš sve obavljeno sjajno.

- Naravno. Nisam zadovoljan time što nisam uspio intenzivirati dovršenje treće faze proširenja Galerije umjetnina, čime će tek tada ova institucija moći postati ono što treba biti. Taj posao sada ostavljam na razini natječajnog programa, što nije malo, ali nije dovoljno. Nije ono što sam bio sebi zadao. No, vjerujem da su sada izgledi da se galerija proširi na Bedem Cornaro znatno realniji, a time će galerija dobiti sadržaje i prostore koji joj već godinama nedostaju.

Bez muzejskog pedagoga

Podsjetimo, o kolikom proširenju je riječ?

- Radi se o dvije etaže i nekih dvije tisuće i nešto više četvornih metara na prvoj etaži, koji bi se podijelio na izložbeni prostor i na jednu multimedijalnu dvoranu, a na donjoj etaži bi se organizirao suvremeni depo, radionice i prostor za razne službe, a koji sadašnja galerija nema.

Može li Split financijski izdržati takav koncept?

- Ja mislim da može. Galerija ima veliki, značajan fundus, a nema dovoljno prostora da ga se predstavi, ali ni prostor za povremene izložbe, premda smo to uspijevali premostiti različitim načinima. Uostalom, godišnje galerija ima 20 izložbi, što je jako velik broj jer to znači i veći broj posjetitelja i veću vidljivost muzeja u prostoru kulture.

Jeste li zadovoljni brojkom od 11 tisuća posjetitelja godišnje?

- I jesam i nisam. Naime, zadovoljan sam time što su naši posjetitelji većinom turisti, strani državljani, ali sam nezadovoljan relativno slabim posjetom Splićana, ali i Hrvata u širem smislu. To je djelomice posljedica i činjenice što nisam uspio zaposliti muzejskog pedagoga koji bi s mladim ljudima, s djecom u školama, ostvario onakve programe kakve, recimo, imaju muzeji u Velikoj Britaniji. Publiku, naime, treba odgajati i privlačiti sadržajima primjerenim njihovom uzrastu, tako da upravo javni britanski muzeji sada, čini se, imaju previše posjetitelja.

No dobro, mi nemamo ponudu kakvu ima Victoria&Albert Museum, ali mi je čudno da u Splitu, koji je sveučilišni grad s više od 20 tisuća studenata, mlada publika ne dolazi na izložbe od kojih su neke i na britanskoj razini. Možda nešto ne činite marketinški dobro?

- A tu dolazimo i do toga što nisam uspio zaposliti PR stručnjaka, odnosno osobu specijaliziranu i kvalificiranu za kulturni menadžment, kakav ovakvoj instituciji treba. U stranim muzejima rade čitavi timovi specijalista koji smišljaju i provode strategije privlačenja publike, a mi se ovdje “krpamo” na različite načine. Mi smo povjesničari umjetnosti, kustosi, nama je u središtu zanimanja umjetnost, umjetnik i izložba, a nastojimo, s više ili manje uspjeha, raditi i posao kulturnoga marketinga. Zahvalan sam Slobodnoj Dalmaciji koja nas je pratila i prati na uzoran način, a svakoga sam tjedna, sam ili zajedno s kolegicom Jasminkom Babić, osmišljavao i vodio tjednu emisiju “Radio Galerija” na Jadranskom radiju, koja je dobila i priznanje Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara. No, svjesan sam toga, marketing kulturne ustanove ovoga značaja treba raditi marketinški tim za koji, eto, nisam našao budžet.

Elito, naslikaj se

Meni je bilo neobično na otvorenju izložbe Tonyja Cragga ne vidjeti gradonačelnika. Kakvu vrstu javne vidljivosti možete očekivati kad vas ni gradonačelnik, predstavnik osnivača, ali i građana, “ne vidi”?

- Razumijem što želite reći. Izložba koju apostrofirate apsolutno je sam vrh europske umjetnosti, a gospodin Cragg je amblemski kipar kakav je, recimo, i Mimmo Paladino, koji je također izlagao u Splitu, ili Ignasi Aballí ili Daniel Richter. Zapravo, u suradnji s Galerijom “Kula”, s kojom mi je bilo zadovoljstvo raditi, u Splitu smo dobili priliku vidjeti nekoliko fantastičnih izložbi. Jest, držim da ste u pravu. Od gradonačelnika, ali i ostalih visokorangiranih javnih službenika, treba očekivati da takve izložbe, takve kulturne događaje, podrže i na toj razini, na razini pojavljivanja na otvorenju.

Ponekad mi se čini da su neke od tih najvećih izložbi više splet sretnih okolnosti nego rezultat ozbiljnog promišljanja i programa.

- Čujte, evo primjerice, Tony Cragg je sam financirao dolazak četvero svojih pomoćnika koji su ovdje radili na montaži i demontaži njegovih skulptura i crteža. To je mimo svih uobičajenih uzusa i to je nešto na što se ne može računati. Kad je vidio kako smo njegova djela postavili u atriju Galerije umjetnina, bio je oduševljen te je, naravno u šali, kazao da bi svake godine mogao u Splitu postavljati izložbu u Kuli i u Atriju Galerije. No, kažem, to je mimo uobičajenih uzusa koji vladaju u Europi! Od nekoga takvoga, tako velikoga, apsolutno je nemoguće očekivati tu dobronamjernost. Trebate samo čuti u kolikim su financijskim problemima ostali u Beogradu nakon nedavne retrospektive Marine Abramović! Umjetnost takvoga ranga košta i na nju nitko ne daje popust!•

 

#BRANKO FRANCESCHI#GALERIJA UMJETNINA SPLIT#JASMINKA BABIĆ

Izdvojeno

29. lipanj 2020 01:24