StoryEditor
SlikarstvoGALERIJA ‘KULA‘

Damir Očko u razvalinama svoga zagrebačkog atelijera nakon potresa okrenuo se kristalnoj kocki vedrine i složio šarene kolaže za splitsku izložbu

Piše Eda Vujević
23. ožujka 2021. - 08:07

U splitskoj Galeriji "Kula" otvorena je izložba radova Damira Očka, multimedijalnog akademskog umjetnika iz Zagreba koji je, između ostaloga, predstavljao i Hrvatsku na 56. Venecijanskom bijenalu, a izlagao je doista širom svijeta. Splitska izložba ostaje u "Kuli" do 24. travnja i nosi naziv "Studijska praksa". Što bi taj naslov trebao sugerirati posjetiteljima?

– Ova serija krenula je nakon potresa u ožujku prošle godine, u kojem mi je dosta stradao studio i gdje sam ostao bez materijala nakupljenih godinama, ali i onih nekih pokušaja koji se uglavnom događaju samo u "skrivenoj" studijskoj praksi – kaže Damir Očko. – Ovi kolaži u kojima forme, likovi i objekti drže ravnotežu na jednoj točki kombiniraju sve te materijale i ostatke radova nakon potresa.

Riječ je o ukupno osam kolaža kojima je, kako kaže kustos Dalibor Prančević, "razvalina atelijera – fizička, baš kao i mentalna – transmutirana u mjesto novog i potencijalno vedrog početka. Stoga konture odabranih fobija umjetnik vizualno skicira maskirajući ih u žovijalne i rasvijetljene kompozicije kolaža, a njihov naziv utapa u anagrame koji prate svaki rad." Iskustvo potresa očito je bogatom "katalogu fobija" koje bilježi ovaj umjetnik dodao barem još jedan novi, ali ozbiljan osjećaj straha.

– Katalog fobija bio je izvor za tekst posljednjeg dijela filma "Dicta", trilogije kojom se bavim od 2016. godine, no zbog pandemijske situacije film nije bilo moguće realizirati – objašnjava Damir Očko. – Moja je želja bila na neki način nastaviti se na to istraživanje u novonastalim okolnostima. Način na koji sam se bavio temom nije puko nabrajanje fobija, nego način na koji se strah zloupotrebljava u kontekstu političkog diskursa.

S druge strane, katalog fobija omogućio mi je da osvijestim činjenicu da se ljudi doista boje bilo čega – od straha od stvari koje stoje s desne strane tijela do straha od štapića za jelo. Iščitavanje tih fobija u kontekstu koji nije film, nego u formi kolaža, dalo mi je prostor da s njima napravim nešto novo, dekonstruiram ih u neku novu formu vedrine koja je u vremenima u kojima živimo i meni samom bila potrebna – kaže umjetnik.

NADOKNADA IZGUBLJENOG VREMENA

Očkov katalog fobija sadrži 600 pojedinačnih strahova. To je, mora se priznati, jako velik broj. No, nije li u korijenu svih fobija zapravo strah od smrti i nisu li sve nas, kao i umjetnika, iskustvo potresa, ali i pandemije korone, suočili upravo s tim praiskonskim strahom?

– Nisu sve fobije vezane uz smrtnost, dijele se u tri kategorije: specifične, poput one kada se osoba boji štapića za jelo, zatim socijalne, poput, primjerice, straha od razgovora za vrijeme večere, i one vezane uz okolinu, tipa agorafobije – tvrdi Očko. – Ono što je u cijeloj situaciji oko pandemije i potresa za mene bilo značajno jest pitanje gubitka. Nakon gotovo pola godine nemogućnosti rada u ateljeu, moj inicijalni poriv bio je nadoknađivanje izgubljenog vremena, koji je zatim prerastao u preispitivanje prakse i zatim nalaženje užitka u novoj realnosti. Danas na pandemiju gledam kao na vrijeme za sebe, za rad koji me veseli i koji nije uvijek nužno kontekstualizirati.

Izložba u Splitu referira se na osam pojedinačnih fobija, no o kojim je fobijama koje je odlučio prezentirati Splićanima konkretno riječ, Očko nije spreman pojašnjavati.

– Ne bih želio previše otkrivati – odlučno nam je rekao. – Pozivam sve koji su u mogućnosti da u epidemiološki kontroliranim uvjetima posjete Galeriju "Kula" i probaju sami istražiti taj prostor. U tom smislu čak su i sami nazivi fobija provučeni kroz anagrame kako bi se i na taj način ti strahovi dekonstruirali u neko mjesto koje može imati drugačije značenje.

– Uvijek uzimam u obzir prostor u kojem izlažem, iako sam prostor galerije nisam vidio prije dolaska u Split zbog svih već navedenih razloga – kazao je Damir Očko na naše pitanje vezano uz izlagački prostor "Kule", koji je, ruku na srce, preživio stoljeća i stoljeća svih mogućih promjena i društvenih potresa i koji, barem su to posvjedočili brojni kipari i slikari koji su tamo izlagali, značajno sudjeluje u čitavoj cjelini svake izložbe.

– Prostor je definitivno izazovan jer nije klasični "white cube", kakvi su većinom modernistički izložbeni prostori, ali tim je više izazov postaviti radove na način da se "pomire" s prostorom, a da pritom ništa ne izgube – dodao je Damir Očko.

item - id = 1085979
related id = 0 -> 1084915
related id = 1 -> 1073725
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. rujan 2021 22:27