StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Vrijeme nježnosti‘: Smijeh kroz suze, suze kroz smijeh

16. siječnja 2021. - 21:46

"Polovica ovoga pripada tebi", dobacila je Shirley MacLaine kolegici Debri Winger kad je na dodjeli Akademijinih nagrada krenula po zlatni kipić za glavnu žensku ulogu u peterostrukom oskarovcu "Vrijeme nježnosti" (1983.). "Prihvatit ću polovicu", rekla je Winger.

Da ima pravde, MacLaine i Winger bi doslovno podijelile zlatni kipić za uloge majke i kćeri u filmskom prvijencu američkog redatelja Jamesa L. Brooksa ("Bolje ne može", "TV vijesti"). Jedna polovica jednoj glumici, druga drugoj. Nažalost, mogla je pobijediti samo jedna i pobijedila je slavnija, veteranka, kojoj je to bila šesta nominacija nakon, među ostalim, uloga u "Neki su dotrčali", "Apartmanu" i "Slatkoj Irmi".

FILM: Terms Of Endearment; humorna drama; SAD, 1983. REŽIJA: James L. Brooks ULOGE: Shirley MacLaine, Debra Winger OCJENA: **** ½

Tadašnja zvijezda u usponu Winger ("Gradski kauboj" s Johnom Travoltom) morala se zadovoljiti nominacijom, drugom uzastopnom ("Oficir i džentlmen" s Richardom Gereom) od ukupno tri u njezinoj karijeri ("Zemlja sjena").

Oscara su obje zaslužile i jasno je zašto je prevagnula dotad nepozlaćena legenda MacLaine koja ima moćnu scenu ("Dajte mojoj kćeri injekciju!") koja bi se danas mogla nazvati "oskarovskom".

Međutim, retrospektivno gledano, Winger je, osobno, čak i više zaslužila da bude oskarovski pozlaćena, s najmanje jednom podjednako pamtljivom scenom ("Znam da me voliš!"). Tko zna što bi bilo da se Winger natjecala u sporednoj kategoriji, kamo je, možda, trebala biti "kalkulantski" prebačena, odnosno bi li Oscara dobila Linda Hunt za "Godinu opasnog življenja".

Winger i MacLaine su, svakako, bile u naponu snage, kao i Jack Nicholson koji je dobio drugog Oscara nakon "Leta iznad kukavičjeg gnijezda", ovaj put za sporednu mušku ulogu. Nominiran za deset zlatnih kipića, "Terms of Endearment" je osvojio ista četiri Oscara kao "One Flew Over The Cuckoo's Nest" (film, režija, adaptirani scenarij, glavna ženska uloga) na dodjeli gdje su mu najveću konkurenciju predstavljali "The Big Chill" i "The Right Stuff".

Nedostajala je, znači, samo glavna muška uloga da uđe u klub "velikih pet", ali nažalost takve nije bilo. Najglavniji (Nicholsonov) muški lik je sporedan u filmu koji prije svega počiva na interakciji kompliciranih i kompleksnih ženskih likova u interpretaciji MacLaine i Winger. Naravno, važni su i sporedni muški likovi Nicholsona, Jeffa Danielsa i Johna Lithgowa, također nominiranog za Oscara, ogledna definicija riječi "supporting".

Dakle, ukupno četiri glumačke nominacije za Oscara iz jednog jedinog filma, ekranizacije romana poznatog pisca Larryja McMurtryja ("Posljednja kinopredstava"). Nema što, "Vrijeme nježnosti" je ponajprije glumački film ili film glumaca, a njegova velika zastupljenost na Oscarima i trijumf u godini "Povratka jedija" i "Flashdancea" može se pročitati kao Akademijina kontra nadirućim populističkim blockbusterima manjim, osobnijim ljudskim pričama.

To, jasno, ne znači da ni "Terms Of Endearment" nije bio pozamašni kinohit, treći najveći 1983. iza spomenutih filmova, a ispred "Ratnih igara", "Octopussy" i "Supermana III", sa zaradom od 108 milijuna dolara u Americi, plus još 55 u ostatku svijeta. Ne treba čuditi što je Brooksov debi imao golem uspjeh kod šire publike i još uvijek ima, da se nedavno, hvalevrijedno, našao u izboru splitske "Kinoteke" (odabranički ciklus "Helena i Marta biraju za vas").
 


Brooks je apotekarski odmjerio "sirkovsku" melodramu i komediju, ali je, zahvaljujući i glumcima, uspio to izvesti da djeluje životno, ne "sapuničarski" manipulativno. Smijeha će biti, suza pogotovo u dirljivom, emotivno devastirajućem završetku filma za gutanje knedli, kad ih je nemoguće zadržati u očima i najbolje je prepustiti se da vas nosi njihova rijeka.

No, čak i kad film uspije izmamiti suze na licu prethodno razvučenom u (o)smijeh, to radi prirodno, kako djeluju i njegovi likovi u kojima, izuzev možda Nicholsona, vidimo stvarne, obične ljude, nevisno o tome što ih igraju zvijezde (Winger najmanje izgleda da "glumi", zato i jest najbolja u ekipi).

Delikatno i elegantno postavljena između gorke melodrame/tragedije i slatke komedije, tužnog i zabavnog, priča ide prirodnim, životnim tokom dok Brooks kronicira bliski "toplo-hladno" odnos majke i kćeri, te njihovih ljubavnika unutar dužeg vremenskog perioda. Majka, Aurora (MacLaine), predstavljena je tako što se budi usred noći da provjeri je li joj kćerkica diše.

"Nisi dovoljno izuzetna da nadvladaš loš brak", prognozira Aurora prije nego što se njezina odrasla kćerka Emma (Winger) uda za Flapa (Daniels), bojkotirajući njihovo vjenčanje. "Ako ne budeš sretna zbog mene, naljutit ću se", poručuje Emma i tu dolazi do raskola majka-kći. Emma odlazi živjeti s Flapom u drugu državu, gdje i sama postaje mama sinova Tommyja i Teddyja (Troy Bishop, Huckleberry Fox; obojica izvrsni u dječjim ulogama, posebice potonji) te kćerkice Melanie (Megan Morris).

Dok Emma podiže djecu, hrva se sa suprugovim preljubima i sama započinje aferu s bankarom (Lithgow), postupno shvaća da je njezina majka "jedina osoba koja ti govori istinu".  U drugoj državi, s druge strane Emmine telefonske žice, udovica Aurora se počinje zanimati za susjeda, bivšeg astronauta Garretta (Nicholson) s vjetrom u prorijeđenoj kosi.

image
Archive Photos

"Seksolovac" i partijaner Garrett, istovremeno arogantan, egoističan, zabavan i spontan kako samo Jack može biti, zanimljiviji je Aurori od brojnih udvarača (jednog od njih igra Danny De Vito). Nicholson je do "Vremena nježnosti" postao Nicholson zahvaljujući ulogama u "Letu iznad kukavičjeg gnijezda", "Isijavanju" i "Poštar uvijek zvoni dvaput".

On više glumi samoga sebe nego Garretta, ali takav kakav jest bio je odlična protuteža MacLaine i "nicholsonovskim" spontanostima je doprinio životnosti njezine uloge i filma. Život se uvukao u "Terms Of Endearment" preko njega, kao i MacLaine i Winger koje se nisu slagale na setu i razvile su kompetitivan odnos, ali i uzajamni respekt, što je išlo u prilog njihovim likovima dok majka i kćerka emotivno sazrijevaju svaka na svoj način i postaju otvorenije prema onoj drugoj.

Interakcije i odnosi likova i glumaca su sve u filmu, zbog čega isti tako dobro i funkcionira. "Vrijeme nježnosti" podcrtava međuljudske veze kao nešto iz čega čovjek može uvijek učiti i rasti kao osoba, neovisno o greškama u koracima, tj. baš zbog toga.

Svaki lik će naučiti neku važnu životnu lekciju u "Terms Of Endearment", kako odrasli, tako i djeca. Odnosi su jedna od najvažnijih stavki života i s njima ga je, ipak, lakše (pro)živjeti i preživjeti nesretni kraj (nečiju smrt), dijeleći svaki smijeh i suzu do konačnog oproštaja, posljednje minute "Vremena nježnosti".

Reynolds sebe nazvao idiotom što je odbio Nicholsonovu ulogu


Uloga Garreta bila je prvotno ponuđena Burtu Reynoldsu koji ju je odbio kako bi simio "Čovjeka koji je volio žene" i na kraju sebe nazvao idiotom kad je film propao u kinima, a "Vrijeme nježnosti" postalo hit i Nicholsonu donijelo Oscara. "Terms Of Endearment" je 1996. dobio nastavak "The Evening Star" s MacLaine i Nicholsonom u maloj ulozi, ali ni kritika ni publika nije ga zavoljela. P.S. "Vrijeme nježnosti" se prikazuje 17. siječnja u jutarnjim satima na Cinemaxu, a repriza je 29.1. oko ručka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

26. veljača 2021 09:42