StoryEditor
Film & TVCINEMARK

VOJNIK Rambo u svemiru ili svemirska vojska od jednog čovjeka

Piše Marko Njegić
14. svibnja 2020. - 23:45

Sveobuhvatan pristup žanrovima znanstvene fantastike i akcije osmdesetih i devedesetih karakterizira "Vojnika" (1998.). Scenarij je početkom osamdesetih napisao David Webb Peoples, netom nakon "Istrebljivača" koji je s "Bijegom iz New Yorka" i "Pobješnjelim Maxom II" ocrtao konture futurističkog/SF akcijskog filma, kompletirane u "Terminatoru", "Aliensima", "RoboCopu"...

Logika i logistika svih ovih klasika ogleda se u vizualnoj ili akcijsko-junačkoj ikonografiji spektakla u režiji Paula W.S. Andersona – tehnologiji, scenografiji, kostimografiji, liku vojnika (tetovaže) i njegovu djelu (vojni karton). "Soldier" se direktno referira na "Blade Runnera".

FILM: Soldier; SF akcija; SAD, 1998. REŽIJA: Paul W.S. Anderson ULOGE: Kurt Russell, Jason Scott Lee OCJENA: *** ½

U nezaboravnom završnom "suze na kiši" monologu replikant Roy Batty je natuknuo da je vidio "bojne brodove u plamenu na rubu Oriona i C-zrake kako sjaje u mraku pored vrata Tannshäuera".

Rub Oriona i vrata Tannshäuera navedeni su i u "Vojniku". Upravo je tu bitke vojevao i prekaljeni vojnik Todd 3465 (Kurt Russell).

Monosilabični, "robotizirani" Todd u jednom trenutku će šutke, bez popratnog monologa, pustiti suzu pred kišu koja kao da ostavlja drugi ožiljak na njegovu licu pored onog ratničkog – ožiljak humanosti kakav je zarezao i humanoidno-robotske strojeve za ubijanje poput RoboCopa, Terminatora i Univerzalnog vojnika kad su došli u doticaj s emocijama.

Todd je vodio i bitke na mjestima/u ratovima (Nibian Moon Campaign, Antares Maelstrom War) spomenutima od strane negativca Khana u "Zvjezdanim stazama II". Njegova odlikovanja, pak, uključuju Cash Medal of Honor, Plissken Patch, O'Neil Ring Award i MacCready Cross, čime "Soldier" daje dobar presjek Russellove akcijske filmografije.

Svako odlikovanje sadrži ime njegova lika, dakle Cash, Plissken, O'Neill i MacCready (redom: "Tango&Cash", "Escape From New York/L.A.", "Stargate", "The Thing"). U Toddu nekako najviše ima Snakea Plisskena, a u "Vojniku", pak, Carpenterova "Bijega iz New Yorka/Los Angelesa".

Gotovo da "Soldier" dođe kao svojevrsni nastavak preokupacija filma "Escape From L.A." budući da je dvije godine kasnije, još bliže novom mileniju, nastavio slaviti ostavštinu akcijskog junaka i žanra SF akcije, ali i promišljati njihovu trenutnu i buduću poziciju (Toddu je prošao rok, on je zastario, za otpad) s tračkom vizionarske subverzije na račun potrošačkog društva današnjice i konzumenata koji pokvarenu robu ne popravljaju, već bacaju u smeće.

Nulta godina Toddove obuke je 1996., vrijeme kinopremijere "Bijega iz Los Angelesa". U rasponu 40 godina, od Toddova rođenja 1996. do 2036., pratimo futurističku inačicu spartanskog treninga s parametrima tipa "Vojnik nema milosti", "Milost je slabost, a slabost smrt", "Najsretniji je kad izvršava zapovjedi", "Rat mu je prijatelj"...

Obuka je montirana s primislima na elipse koje su premostile godine i sažimale Conanovo odrastanje u "Conanu Barbarinu" (mlin), što biva potvrđeno međuscenskim prijelazom od lijeve do desne strane Toddova lica, od 17-godišnjeg mladića do 38-godišnjeg ratnika, budućeg veterana mnogih međuplanetarnih bitaka.

U manje od desetak minuta Anderson svodi podtekst filma, krajnju verziju militarizma - pranje mozga i pretvaranje vojnika u mašine za sijanje destrukcije bez trunke emocije. Naime, vojnici se ovdje stvaraju od malih nogu, nisu pretvoreni u supervojnike nakon stradavanja u Vijetnamu kao u "Universal Soldieru".

Naprotiv, stradali vojnici bili bi ostavljeni da umru na planetu za odlaganje otpada Arcadia 234, kao Todd nakon što izvuče deblji kraj u okršaju s novim "savršenijim" modelom - biogenetski stvorenim Caineom 607 (Jason Scott Lee) koji bi lako mogao biti i nekakav "bladerunnerovski" replikant.

Na Arcadiji 234 Todd će u kratkim dramskim dionicama doživjeti PTSP epizode poput Ramba, ali se brzo oporaviti i ojačati trenirajući na metalnoj boksačkoj vreći i na koncu se prometnuti u mesijanskog spasitelja tamošnje kolonije u stilu "Mad Maxa II&III".

Planet za odlaganje otpada je ekstreman odgovor na ruševine L.A.-a/Hollywooda nalik deponiju u "Bijegu iz Los Angelesa", mjesto gdje su mnogi 1998. htjeli iskrcati akcijske heroje i njihove filmove, često nepravedno nazivane "smećem" u recenzijama mnogih kritičara koji su zazivali njihovu bolju zamjenu.

Simbolično je, zato, da će se baš na "waste disposal planet" naći Todd, zamijenjen "boljim vojnikom". Još simboličnije da će planet za odlaganje otpada biti poprište borbe starog (Todd) i novog (Caine), odnosno posljednja crta obrane "old school" SF akcije u devedesetima, prije nego što je "Matrix" upravio žanr prema novomilenijskoj digitaliji.

Akcija se rimuje s militarizacija, a ako Anderson nije umjetnik "hi-tech" ratovanja kao Cameron, Miller i Verhoeven, pokazuje barem zanatsko umijeće akcijske režije. Da su se "Nestali u akciji", "Rambo II", "Komandos" i "Univerzalni vojnik" odigravali u svemiru, vjerojatno bi izgledali kao "Vojnik".

Takoreći nema oružja kojim "švarcenegerski" nije rukovao Todd (strojnice, bazuke, mine), koristeći taktike Stallonea i Norrisa (izranjanje iz mraka/vode s noževima i strojnicama) da bi na kraju postao Van Damme u "mano a mano" duelu na kiši s njegovim Lundgrenom, tj. T-1000.

Caine je u odnosu na Todda (donekle) T-1000 naspram T-800 u "Terminatoru 2" – njegova poboljšana inačica, unaprijeđeni vojnik. A Todd je, u tijelu nikad nabildanijeg Russella s nabreklim bicepsima i frizurom na "kocku", utjelovljenje akcijaša jučerašnjice, svemirska vojska od jednog čovjeka.

Montaža Toddova "one man army" naoružavanja, uključujući i premazivanje lica crnom bojom, priprema gledatelja za "ramboidno" finale s futurističkom ikonografijom klasične akcije (auti koji se gnječe, busevi dignuti u zrak itd.) i njezinim vokabularom. "Jedan vojnik protiv sedamnaestorice, što ćeš učiniti? Pobit ću ih sve, gospodine!".

Budžet 60 milijuna, Russellov honorar 20, zarada 14

Možda Jason Scott Lee nije slučajno odabran za novi, napredni model vojnika budući da su krajem devedesetih azijski akcijski junaci postali "in" u Hollywoodu (Jackie Chan, Jet Li").

Tad je "in" bila i glumica Connie Nielsen ("Odvjetnik zla") koja je dvije godine nakon "Vojnika" glumila i u "Gladijatoru". David Webb Peoples je u devedesetima napisao i scenarij za "Nepomirljive" i "12 majmuna".

A Kurt Russell je nizao akcijske uloge zaredom kao nikad dotad ("Zvjezdana vrata", "Konačna odluka", "Bijeg iz Los Angelesa", "Slom"). "Soldier" je trebao biti vrhunac akcijske niske tada 47-godišnjeg Russella s obzirom da je budžet filma iznosio 60 milijuna, a njegov honorar čak 20.

Nažalost, "Vojnik" je krahirao u američkim kinima zaradivši svega 14 milijuna, šest manje od Russellove plaće. Reputacija filma danas je bolja i mnogi ga još otkrivaju kao skriveni žanrovski biserčić devedesetih kultne provenijencije.

P.S. "Vojnik" se prikazuje ove subote 16. svibnja na RTL2.

#CINEMARK#AKCIJSKIFILMOVI#SFFILMOVI

Izdvojeno

29. svibanj 2020 00:18