Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Film & TVFX ON HULU

Serija koja aktivira mozak umjesto da ga pušta na pašu: ‘Devs‘ ne možete gledati ‘ofrlje‘, pospani ili preko oka, tipkajući usput ‘whatsapp‘ poruke

Piše Marko Njegić
26. ožujka 2020. - 22:12

SERIJA: Devs; SF triler; SAD, 2020. KREATOR: Alex Garland ULOGE: Sonoya Muzino, Nick Hofferman OCJENA: ****

Hulu je postao novi streaming dom televizijskog kanala FX Networks. Rezultat je to fuzije dviju kompanija u vlasništvu Disnyeja početkom ožujka ove godine koje su stvorile novi brend FX On Hulu. Sadržaji FX-a mogu se sada “streamati” na servisu Hulu i gledateljima se nudi preko 40 serija kao što su “American Horror Story”, “Atlanta”, “It’s Always Sunny in Philadelphia”, “What We Do in the Shadows”, “Sons of Anarchy”, “Fosse/Verdon”...

Pred publikom je i “Devs”, prva nova, originalna serija koja se od 5. ožujka u jednotjednom ritmu ekskluzivno “streama” na Huluu kao dio Disneyjeve FX On Hulu inicijative. Iskustvo nas je naučilo da prefiks/sufiks “original(s)” koji streaming servisi vole dodavati ne znači uvijek i stvarnu originalnost. Često se tu nađe tona reciklažnog materijala, skupljenog na otpadu velikog ili malog ekrana.

Međutim, “Devsu” pristaje epitet “originalan” kao rijetko kojoj novijoj seriji zato što iza nje stoji Alex Garland, jedan od najoriginalnijih (SF) filmaša današnjice. Garland se proslavio romanom “Žal” koji je početkom novog milenija Danny Boyle pretočio u film s Leonardom DiCapriom u glavnoj ulozi. Potom je debitirao kao scenarist s apokaliptičnom zombi pričom “28 dana kasnije” u Boyleovoj režiji.

Suradnja s Boyleom se nastavila na scenariju za “Sunshine”, SF koji je Garlandu postao najdraži žanr. Početkom 2010-ih napisao je scenarij za novog “Dredda” i ostvario odličan redateljski prvijenac filmom “Ex Machina”. Nakon drugijenca “Annihilation” i sada serije “Devs” Garland se nameće za vodećeg SF vizionara današnjice uz ili iza Denisa Villeneuvea (“Arrival”, “Blade Runner 2049”; nadolazeći “Dune”).

FX On Hulu nije mogao vrbovati boljeg čovjeka za nastupnu seriju koja je treći ovogodišnji televizijski SF nakon “Altered Carbon 2” i “Westworld 3”. Tvrdokorni filmofili i fanovi SF-a obožavaju Garlandovu ambicioznu kombinaciju intelekta i filozofije unutar šire znanstvene fantastike. Njegove filmove, posebice “Uništenje”, ne možete gledati pospani ili preko oka tipkajući usput poruke na “whatsappu”, a takva je i ova serija.

Mnoge serije se danas rade za ubijanje/kraćenje vremena i gledanje na mobitelu dok tramvaj/bus/podzemna ne dođe i potom tijekom vožnje od točke “A” do točke “B” i natrag. “Devs” je tematski i vizualno preambiciozan da bi se tako “ofrlje” konzumirao i čovjek mora biti u “filmu” za gledanje. “Ne pratim”, reći će u jednom momentu lik u seriji, a njegove riječi bi mogao citirati i nekoncentirirani gledatelj.

Zato je vjerojatno i bolje da epizode izlaze jednom tjedno jedna po jedna jer ovo nije lepršavi “binge” materijal, već “mind-blowing” i glava bi vam mogla eksplodirati da odgledate svih osam zaredom. Ipak, tko želi nešto zahtjevnije i sporijeg ritma, nešto neočekivano, na pravome je mjestu. Samo se treba naoružati strpljenjem i prepustiti seriji koja ne otkriva sve adute u prvoj epizodi, premda s njom može navući na gledanje one otporne na prethodno spomenute “slojevitosti”.

Ova serija aktivira mozak umjesto da ga pušta na pašu u “no-brainer” stilu i njezinu centralnu misteriju Garland čitavo vrijeme potencira, odbijajući otkriti kamo točno “Devs” ide.  Sve je moguće u “Devsu”, pa tako i da je lik Sonoye Muzino, glumice iz “Ex Machine”, opet robotica, ako kužite što hoćemo reći. A centralna misterija je sljedeća...

Lily Chan (Muzino) radi kao inženjerka softvera u tehnološkoj kompaniji “Amaya” pod vodstvom tajnovitog Foresta (komičar Nick Hofferman u ozbiljnoj ulozi), nazvanoj po njegovoj pokojnoj kćerki čiji se golemi kip nalazi u dvorištu natkrivajući okolna stabla. Zaplet starta kad Forest u supertehnološkom ogranku kompanije, nazvanom “Devs”, angažira Lilyna dečka Sergeja (Karl Glusman; “Ljubav” Gaspara Noea) za rad na tajnom projektu o kojem ne smije nikome ništa reći pa ni njoj, a on nakon prvog radnog dana nestane, odnosno nadređeni ga naizgled ubiju i to “prema van” prikažu kao samoubojstvo.

Sergejeva djevojka sluti da to nema smisla, da nema šanse da bi se on polio benzinom i zapalio, stoga kreće u potragu za objašnjenjem što se točno dogodilo i zašto, te ima li kakve veze s “Devsom”. Vrlo brzo doznaje da je, izgleda, Sergej bio industrijski (ruski) špijun i otkriva da je njegovo samoubojstvo samo “cover story”, što seriju odvodi na teren paranoidnog zavjereničkog trilera sedamdesetih kakve je radio Alan Pakula u kombinaciji s modernim “techno thriller” strujanjima.

SF je, svejedno, jezgra priče, s temama odnosa čovjeka i tehnologije, slobodne volje..., a najzanimljivije je postupno otkrivanje prave prirode istraživanja unutar “Devsa” čiji zaposlenici rabe konstrukcije kojima se može opisati sama serija - “ništa nije čudnije od stvarnosti”, “svemir je determinističan”, “transcedentalno čudno”.

Umjetna inteligencija? Izvanzemaljci? Predviđanje vremena? Računalna simulacija? Da nadražimo potencijalne gledatelje možemo spomenuti pojavu nekakve 2000-godišnje projekcije nalik televizijskom ekranu zamućene slike gdje se izmjenjuju nejasne slike i deformirani glasovi Isusa, Ivane Orleanske i Lincolna, ali i - snimka seksa Marilyn Monroe i Arthura Millera.

No, više nećemo kvariti gušt otkrivanja i gledanja serije u kojoj je Garland pomiješao svoja prethodna dva filma s drugim SF-ovima, od Kubrickove “Odiseje u svemiru” (zlatni monoliti ispred “Devsa”) do Villeneuveova “Dolaska” (ugođaj onozemaljskog, glazba). U tom procesu stvorio je nešto prilično unikatno i izazovno, osobito unutar recentne televizijske produkcije.

Sonoya Muzino i Alison Pill

Sonoya Muzino je glumila i u Garlandovu "Uništenju", a ne tako davno smo je gledali i u seriji "Manijak" s Jonahom Hillom i Emmom Stone. Sporednu ulogu ima Alison Pill, viđena friško i u "Picardu".

#SERIJE

Izdvojeno