StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

SEBERG Ivana Orleanska francuskog ‘novog vala‘

27. lipnja 2020. - 07:50

Objava da će Kristen Stewart glumiti Lady Di ide u prilog dolasku filma "Seberg" u hrvatsku "online" videoteku. Prije nego što Stewart utjelovi omiljenu britansku princezu, filmofili mogu provjeriti kako je odglumila još jednu stvarnu ličnost - ikonu francuskog "novog vala" i vječnu djevojku u majici "Herald Tribune" (Godardov "Breathless").

No, "Seberg" nema samo zato dobar tajming. Premijerno prikazan na Venecijanskom festivalu 2019., film je stigao kod nas na novom valu rasnih nemira u Americi. Da je danas živa, Jean Seberg bi sigurno javno stala na stranu prosvjednika, stisnula šaku i podigla ruku u zrak uz pozdrav "moć narodu".

FILM: Seberg; drama; SAD, 2019. REŽIJA: Benedict Andrews ULOGE: Kristen Stewart, Anthony Mackie OCJENA: ***

Krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća Seberg se borila za prava Afroamerikanaca, financirala je Crne pantere i podržavala njihove ciljeve. "Seberg" promatra Seberg najviše iz aktivističke optike, i to film čini podesnijim u današnje vrijeme. "Želim biti dio revolucije.

Vijetnam, tlačenje crnaca u Americi, sve je to povezano, ista bolest, isto zlo, isti fašizam", zbori Seberg u solidnom tumačenju sve zrelije Stewartice, razgovarajući s Hakimom Jamalom (Anthony Mackie), jednim od vođa Crnih pantera i njezinim budućim ljubavnikom.

Ona je zbog druženja s revolucionarima "predstavljala prijetnju" i našla se pod prismotrom FBI-ja koji ju je, po nalogu J. Edgara Hoovera, degradirao u očima javnosti, srozavši joj ugled na najprizemnije tračerske načine i neposredno odveo u smrt u dobi od 40 godina ("vjerojatno samoubojstvo s neriješenim pitanjima").

Dakle, najprije Seberg aktivistica, pa tek onda Seberg glumica i Seberg kao osoba. U jednoj sceni Seberg se nalazi pred ogledalom i zrcalo reflektira njezina tri odraza. Koliko odraza, toliko Sebergica, ali i filmova.

Naime, "Seberg" redatelja Benedicta Andrewsa ("Una") nastoji biti politički triler o nadgledanju a la "Život drugih", biografska/karakterna drama o liku i djelu zvijezde "Do posljedneg daha" i filmofilska freska minulog vremena poput "Bilo jednom u... Hollywoodu", s kojim dijeli mladu glumicu Margaret Qualley u sporednoj ulozi.

Jedan "film" unutar filma funkcionira bolje od drugoga, no "Seberg" u konačnici ne uspijeva dati potpuni portret Seberg i gledatelj neće ni izbliza doznati tko je ona zapravo (bila), već ostaje distantna kao prije. Kad je novinar tijekom intervjua upita "tko je Jean Seberg", odgovor ostaje visjeti u zraku. "Držimo se filmova", inzistira njezin agent (Stephen Root).

Kamo sreće da se držimo filmova, ali "Seberg" premalo rekreira Sebergičine uloge da bi bio filmofilski i napravio za nju ono što je, recimo, Tarantino učinio za Sharon Tate. Fino je rekreiran završetak kultnog Godardova filma i Sebergičino prolaženje prstom preko usana kad "Breathless" gleda agent FBI-ja Jack Solomon (Jack O' Connell) koji ima svojevrsnu iskupničku ulogu.

Spominju se "Paint Your Wagon" i "Airport" kao mogući idući Sebergičini hollywoodski filmovi, a vidimo je i kako snima vestern "Macho Callahan". Najzanimljivija rekreacija tiče se "Svete Ivane" Otta Premingera, koji je otkrio Seberg tri godine prije Godarda, kad je imala 17. Kadrovi iz "Saint Joan" otvaraju film sa Stewart kao Seberg u ulozi lancima sputane Ivane Orleanske. FBI-jevci kasnije gledaju "Svetu Ivanu" i podsjećaju kako je plamen izmakao kontroli u sceni spaljivanja na lomači.

"Uloga iz snova" se pretvorila u "noćnu moru" kad je izgledalo da bi Seberg "mogla izgorjeti", a na koncu je zadobila opekline, ali i "ožiljke ne samo na tijelu" snimajući film s Premingerom. Redatelj Andrews poklanja više pažnje "Saint Joan" nego "Breathless" zato što Sebergicu prikazuje kao žrtvu i mučenicu poput Ivane Orleanske.

"Ideš okolo sa šakom čavla i tražiš križ na kojem ćeš umrijeti", podcrtava to Jamal. Je li Seberg tražila križ ili ju je on pronašao, manje je važno od toga da je ova glumica podigla glas i pokušala ispraviti nepravde američkog društva, što joj se obilo o glavu i pretvorilo je u žrtvu kad se našla u žaru borbe dvije Amerike (bijele, crne) i bila "uhvaćena u vatru". Scena na lomači iz "Svete Ivane" je predodredila Seberg. Njezin križ još uvijek gori.

Mahanje oružjem i fotkanje za časopis

Film pokazuje i kako filmske zvijezde mogu biti (ne)namjerno oruđe propagande. "Mi moramo mahati oružjem da bi ljudi obratili pažnju, a tebi slika izađe na naslovnici časopisa", notira Jamal. Valja pohvaliti i rad direktorice fotografije Rachel Morrison koja je "Seberg" većinski snimala na filmu.

Izdvojeno

04. kolovoz 2020 03:51