StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

KRVAVI IZLAZAK Lopovi, ubojice i dvije nabijene šake

2. srpnja 2020. - 21:45

"Imam svojih trenutaka." - "Krvavi izlazak" (2019.)

Direktno-na-video akcija najdirektnija je u filmovima Scotta Adkinsa. Britanski majstor borilačkih vještina nametnuo se posljednjih godina kao stjegonoša direct-to-video (DTV) akcića i prva šaka "online" videoteka, žanrovski i karakterno konkretan i postojan kao nekoć Chuck Norris ili Van Damme, njegov veliki uzor s kojim je glumio u šačici filmova (npr. četvrti "Univerzalni vojnik") i naslijedio ga u "Teškoj meti 2".

Adkins je najbliže što je akcijska kinematografija došla približno novom Van Dammeu ili barem novom Jasonu Stathamu. Prepoznao je to i Stallone pa je dodijelio Adkinsu ulogu Van Dammeove desne ruke u "Plaćenicima 2" i dao mu da se potuče sa Stathamom.

FILM: Avengement; krimi akcija; SAD, 2019. REŽIJA: Jesse V. Johnson ULOGE: Scott Adkins, Craig Fairbrass OCJENA: ****

Korak naprijed je izostao: producenti visokobudžetnih "A" filmova isključivo drže Adkinsa u drugom planu/sporednim ulogama ("Bourneov ultimatum", "Zero Dark Thirty", "Doktor Strange", "Američki plaćenik") i nikako da dobije priliku sam ponijeti neku "big budget" akciju za koju su pretplaćene megazvijezde poput Stathama, Vina Diesela, Dwaynea "The Rock" Johnsona...

Čini se da je Adkins zapeo u svijetu DTV akcija "B" kategorije gdje je i stekao fanove kao Yuri Boyka u zatvorskom akcijsko-borilačkom serijalu "Undisputed" i titularni junak "Ninje 1&2". Danas je Adkins akcijski prvoborac iz "online" videoteka, unatoč tome što je prije neki dan Bill Bromiley iz Saban Filmsa na to mjesto postavio veterana Brucea Willisa.

"Bruce nastavlja biti prevodnik u akcijskom žanru", rekao je Bromley najavljujući njihovu novu suradnju. Svaka čast Willisu, podizali smo mu zasluženi spomenik više puta, ali od sredine 2010-ih, rijetkog kino izleta u "Osvetniku", on takoreći ne pusti ni kapljicu znoja snimajući DTV akciće, za razliku od nekoć.

S druge strane, Adkins se pošteno znoji u videosvijetu i odatle, iz drugog plana, daje veliki obol da (o)drži akcijski žanr na životu. Fanovi Adkinsa znaju što s njegovim imenom na plakatu mogu dobiti i to uglavnom i dobiju. Ovaj čovjek je sinonim za "video-on-demand" akciju jer ispunjava "zahtjeve" fanova, ali i usput radi na sebi.

Film po film, a snima ih brzinom Takashija Miikea, Adkins je postajao sve veća "zvijer" od akcijskog heroja i vjerojatno najatletskiji akcijaš/borac današnjice, ujedno i sve više glumački opušten, pa i karizmatičan, te sve manje ukočen kao Ben Affleck koji zna karate i može napraviti dvostruki leteći kružni.

Kruna tog i takvog Adkinsa jest film "Avengement" ili "Krvavi izlazak", nova suradnja s Jessejem V. Johnsonom ("Savage Dog", "Accident Man", "The Debt Collector", "Triple Threat"), najvažnijim redateljem u njegovoj karijeri nakon Isaaca Florentinea ("Undisputed 2&3", "Ninja 1&2", "Close Range").

Ako je Florentine za Adkinsa bio ono što je Sheldon Lettich bio za Van Dammea, onda je Johnson – Peter Hyams. Johnson je nećak Vica Armstronga, legendarnog koordinatora kaskadera na filmovima "Rambo III", "Total Recall", "Air America", "Double Impact", "Universal Soldier", "Patriot Games", "Cutthroat Island", "Bondovima" s Pierceom Brosnanom...

Akcija mu je u krvi i to se vidi u "Avengementu" koji je, pak, nešto drukčiji akcijski film za njega i Adkinsa. "Krvavi izlazak" je čak više žestoka osvetnička drama i britanski krimić u stilu "Crnog petka za gangstere" i ranog Guya Ritchieja, tj. "Lopova, ubojica i dvije nabijene puške" i "Zdrpi i briši" s kojima se proslavio Statham, iako tu nije bio akcijski nastrojen.

Ilustrirajte da je Van Damme iz zatvorskog "In Hell" uletio u "Lock, Stock & Two Smoking Barrels" i na tragu ste "Avengementa". Ili da se u taj film vratio kasniji, post-"Transporter" Statham. Svakako, Nick Moran u sporednoj ulozi je direktna poveznica s "Lopovima, ubojicama i dvije nabijene puške", a indirektna dolazi u vidu živopisnih likova i dijaloga, britanskog (crnog) humora/sarkazma i nelinearne strukture s flešbekovima.

Likove predvodi Cain Burgess – s biblijskim imenom, eksplozivnim temperamentom, ožiljcima na licu i metalnim zubima, Cain je nesvakidašnji spoj Zube iz Bond-filmova i Bronsona Toma Hardyja. Vjerojatno bi i sam Boyka ustuknuo da ga vidi. Gadne ozljede u najprljavijem i najnasilnijem zatvoru u Engleskoj (prijelom vilice u stilu "Generacije X", napalm u lice...) načinile su ga "scary as fuck".

Caina nazivaju "Frankenstein monster" i govore da izgleda "kao da ti je netko zapalio glavu i ugasio plamen lopatom", što je izvrstan opis koji bi mogao potpisati i sam Ritchie. Kad Cain kaže da je postao "hardened rusty nail", odnosno "pretvorio se u nešto što više ne prepoznaje", njegove riječi bi mogao izreći i sam Adkins.

Ispočetka Cain možda izgleda kao da Adkins "nasilu" želi pobjeći od svoje standardne "onscreen" persone, ali s vremenom njegova transformacija odgovara karakterizaciji i Adins uspijeva stvoriti punokrvni lik, razjarena čovjeka odlučna osvetiti se onima koji su ga strpali iza rešetaka i usput pronaći nekakvo iskupljenje ako ne i svoju izgubljenu dušu.

Za jedan film koji se čini kao da je nastao iz vica "Scott Adkins ušeta u jedan bar (pub)...", "Krvavi izlazak" je prilično ozbiljan film s određenim uplivima karakterne drame i prave priče koja nije samo izlika za nizanje akcije. Naime, Cain se razvija kao lik kroz flešbekove, dok pratimo kako je u zatvoru postao to što jest boreći se za opstanak i zbog čega se nakon izlaska želi osvetiti starijem gangsterskom bratu Abelu, pardon Lincolnu (uobičajeno prijeteći Craig Fairbrass).

Igrajući Caina pod redateljskom palicom čovjeka koji je anulirao njegove mane i istaknuo prednosti postavivši ga na poznat teren (zatvorsko okruženje, "Undisputed") odakle može lakše iskoračiti u nepoznato, Adkins pokazuje drugo glumačko lice i ostvaruje daleko najbolju ulogu dosad. Stvarno vjerujemo da je on Caine, jednako kao što znamo da i dalje može jednako dobro udarati šakama i nogama, ustvari možda i nikad bolje.

Akcijske scene su nešto brutalnije, sirovije i "životnije" nego inače za Adkinsa, kako i priliči ovako svedenom filmu, a ima ih napretek. Teško je izbrojati zatvorenike koji su napa(da)li Caina misleći da ga mogu srediti. Završnica u pubu je za mini-anale tučnjave kad na Caina nasrnu Lincolnove protuhe s noževima, polugama, bocama, svime što im dođe pod ruku.

Posrijedi je jedna od onih scena koju treba vidjeti da se uvjerite u to što gledate, svojevrsni vjesnik onoga što će s makljažom u pubovima u "Bandama Londona" napraviti Gareth Evans. "Avengment" potvrđuje Adkinsa kao idealnog glumca za Evansa, pravog bandita Londona. Evans ("Racija") i Adkins, kakva bi to bila "take no prisoners" akcija.

Utjerivanje duga

Adkins je prošle godine snimio i "Triple Threat" s najjačim međunarodnim udaračima današnjice (Iko Uwais, Tony Jaa...), a ove godine mu je izašao i nastavak filma "The Debt Collector", nazvan "The Debt Collectors". Valjda će se i oni pojaviti na našem videotržištu...

Izdvojeno

12. kolovoz 2020 20:22