StoryEditor
Film & TVCINEMARK

COFFEE&KAREEM Na parove razbroj se: Netflixova akcijska ‘buddy‘ komedija puštena je kao razbibriga onima koji ne haje za kriterije u doba samoizolacije

9. travnja 2020. - 20:19

FILM: Coffee&Kareem; akcijska komedija; SAD, 2020. REŽIJA: Michael Dowse ULOGE: Ed Helms, Terrence Little Gardenhigh OCJENA: * ½

Kemijalo se na svakojake načine osvježavanje moderne akcijske "buddy" formule nakon što je uspostavljena početkom osamdesetih u klasiku "48 Hrs" Waltera Hilla s Nickom Noltejem i Eddiejem Murphyjem. Spajanje slučajnih partnera različite boje kože – bijelac i crnac – postalo je dominantna stavka u zlatnim godinama podžanra, osamdesetih i devedesetih (Billy Crystal i Gregory Hines u "Dva vraga iz Chicaga", Mel Gibson i Danny Glover u "Smrtonosnom oružju"), ali ne i isključiva.

Kombiniralo se s partnerima različite starosne dobi (Richard Dreyfuss i Emilio Estevez u "Policijskoj zasjedi", Clint Eastwood i Charlie Sheen u "Gušteru"), nacionalnosti ("Crveno usijanje", "Obračun u Malom Tokiju", "Gas do daske") i spola ("Specijalne agentice").

Drugi član dvojca, sukladno "48 sati", nije nužno trebao biti policajac ("Tango&Cash", "Zločesti dečki"), već i računovođa (Charles Grodin, "Ponoćna utrka"), prvak američkog nogometa (Damon Wayans, "Prljavi igraju prljavo"), hollywoodska zvijezda (Michael J. Fox, "Na teži način") i obični prodavač u nekom dućanu (Samuel L. Jackson u "Umri muški 3"), pa i izgledati identično kao junak (Van Damme x 2, "Osveta blizanaca"), čak i, kvragu, ustati iz mrtvih poput zombija ("Smrtonosna vrelina").

S vremenom je partner policajcu mogao postati i pas ("K-9", "Turner&Hooch", "Top Dog"), kao i njegova vlastita mater ("Stani ili će moja mama pucati"). Mogao je policajac za ortaka dobiti i klinca slično "Posljednjem akcijskom junaku". Svi spomenuti "buddy" akcići bolje prošlosti podžanra, polazeći od potonjeg, motali su se po glavi Shaneu Macku dok je za Netflix pisao "Coffee i Kareem", trudio se odati im počast i idejno maznuti što je god više mogao.

Samo ime i prezime ovog scenarista djeluje kao "krađa identiteta" Shanea Blacka, britkog pera akcijskog - "buddy" - žanra ("Lethal Weapon", "The Last Boy Scout", "Last Action Hero"), ali dobro, ako nije "umjetničko", čovjek ne može birati kako se zove i preziva. "Coffee&Kareem" nimalo ne skriva "buddy" utjecaje, naprotiv ponosno ih ističe i namiguje gledateljima.

Tri promotivna plakata filma referiraju se na upravo akcijske klasike osamdesetih – spomenuti "48 Hrs" te "Die Hard" i "Beverly Hills Cop" – onako kao što je to izvela Netflixova serija "Stranger Things 2" radeći "hommage" (is)toj dekadi. Interžanrovskih referencija je bezbroj u "Coffeeju i Kareemu", a neke su simpatične, makar "neoriginalne" i iz druge ruke te rubno dvojbene.

Recimo, šef policijske postaje, u tumačenju Davida Alana Griera, preziva se Hill (kao Walter), završno post-festum napucavanje negativca je identično kao u "Umri muški", a protagonist filma, policajac James Coffee (Ed Helms, zvijezda "Mamurluka"), u jednoj sceni dramatično zapuca u zrak ležeći na cesti u nemogućnosti da sustigne bjegunce parodirajući scenu s Keanuom Reevesom iz "Paklenog vala", već parodiranu u "Eksplozivnim murjacima" Edgara Wrighta.

Ovaj film, dakle, nije nimalo originalan, ali njegova varijacija na više ili manje humornu "buddy" akciju nudila je mrvu potencijala u novom (p)ogledu na stare karakterizacije, situacije ili lokacije (mjesto radnje je Detroit, matični grad Policajca s Beverly Hillsa). Tako, Coffee je policajac kakav bi, traljav kakav jest, u većini "buddy" akcića mogao biti "sidekick" junaku.

Od njega je znatno više "mačo" detektivka Watts (Betty Gilpin; ukrala film) koju šef opiše kao "one hell of a cop". A Kareem Manning (Terrence Little Gardenhigh) dođe kao nekakva predtinejdžerska i punašnija "wannabe" inačica Reggieja Hammonda iz "48 sati", lik bez dlake na jeziku koji bi trebao izazivati šaljive rasne tenzije.

Kroz priču je provučena i nit iz "Tanga i Casha". Sjećate se da se Cash zaljubio u tangovu sestru i htio dobiti dozvolu za "date" ako prežive akciju? Ovdje Coffee već izlazi s Kareemovom majkom Vanessom (Taraji P. Henson), ali klinac to ne odobrava jer je bijelac i policajac, k tome ne baš spretan i s riječima da znade ispasti rasist, iako to nije.

"Nisam rasist, cura mi je crnkinja", pravda se Coffee kojeg će, dakako, Kareem prihvatiti do kraja filma i dati mu "besu" da nastavi izlaziti s njegovom majkom i potvrditi ih kao "tim". Coffee u startu prihvaća klinca budući da s Vanessom "dolazi u paketu" i pristaje više se potruditi da ga upozna, spreman za mudrosti tipa da "step dad" može biti "step in right direction".

Prilikom jedne takve prigode, kreće zaplet filma, kad Kareem snimi mobitelom umorstvo prljavog policajca od strane dilera i negativci im se nađu za petama zajedno s Coffeejevim korumpiranim kolegama. Stoput viđeno, ali da scenarist i redatelj Michael Dowse nisu otišli "full retard" u komediji moglo je biti umjereno zabavno sudeći po nekim šašavostima (potjera oko kružnog toka gdje se više ne zna tko koga juri), barem kao također Netflixov "Spenser Confidential".

Da stvar bude gora, Dowse je prošle godine solidno spojio par Kumail Nanjiani-Dave Bautista u "buddy" filmiću "Stuber" i prije stupanja "Hobbsa i Shawa" na scenu pokazao da podžanr još ima ulja u svijeći ako redatelj, scenarist i protagonisti zapale iskru akcije i komedije. Iskra se sada brzo gasi, ako je uopće bila upaljena.

Zaplet i odnos/dinamika centralnog para samo su loša isprika za dijaloge bez pardona i pokušaj da se gledatelj, na tragu komedije "Good Boys", još jednom nasmije na "pussy related" prostote iz usta klinca ili njegov posjet mjestima za odrasle poput striptiz-kluba.

Ipak, "Dobri dečki" su, "beštimajući", imali nešto koliko-toliko suvislo za reći, dok Kareem prilikom rječkanja s Coffeejem potencira neduhovite rasne/homofobne i još neduhovitije pedofilske (!) šale, nerijetko popraćene neartikuliranim urlanjem. To nije "edgy", samo degutantno i iritantno, stoga Kareemova majka "metafilmski" pokušava muškim likovima očitati bukvicu zbog ponašanja. Starim "buddy" filmovima poput "48 Hrs" takve stvari nisu trebale da budu "papreni" i provokativni.

Nisu im trebale ni povišene scene nasilja da izazovu traženi "efekt", ali Dowse poseže za eksplicitnim prizorima, tipa da prikaže nečije raznošenje ručnom bombom i odvajanje ruke beživotnog tipa od kofera s drogom pomoću hitaca iz pištolja. Takve stvari poništavaju rijetke "okej" trenutke filma i pozicioniraju "Coffee&Kareem" kao tipični "streaming" proizvod za instant zabavu, brzopotezno pušten kao razbibriga onima koji ne haje za kriterije (ni) u doba samoizolacije.

Ed Helms voli 80-e

Ed Helms je nedavno glumio u komediji "Godišnji odmor snova: Nova generacija", još jednom filmu koji se naslanjao na hitove 80-ih, a njega pokušao pretvoriti u novog Chevyja Chasea

Izdvojeno

13. kolovoz 2020 05:05