StoryEditor
Film & TVCINEMARK

CHARLIEJEVI ANĐELI Seksi ‘Anđelice‘ nisko lete

Piše Marko Njegić
10. ožujka 2020. - 18:59

FILM: Charlie's Angles; akcija; SAD, 2019.; REŽIJA: Elizabeth Banks ULOGE: Kristen Stewart, Ella Balinska OCJENA: **

"Znam krav magu." - "Charliejevi anđeli" (2019.)

Obnavljanjem popularne feminističke franšize "Charliejevi anđeli" o triju detektivki-špijunki dobili smo rijetki akcijski film s (istom) ženom u ulozi redateljice, scenaristice, producentice i jedne od glumica. Ona je Elizabeth Banks, znate je po nastupima u npr. "Zack i Miri snimaju pornić" i "Sljedeća tri dana", a stala je iza kamere velikog kinohita, romantično-komičnog mjuzikla "Na putu do zvijezda 2".

Osim što je režirala, producirala i napisala scenarij za novi "Charlie's Angels", Banks se nalazi u sporednoj ulozi jednog od glavnijih Bosleyja, desne ruke misterioznog i pokojnog Charlieja Townsenda (ovaj put superšpijunska agencija je globalna i ima više međunarodnih "handlera" za Anđelice diljem svijeta).

S druge strane, od centralne "anđeoske" trojke - Kristen Stewart, Ella Balinska, Naomi Scott - čak su dvije "nebijele" glumice. Dakle, "Charliejevi anđeli", krupni premijerni naslov u "A1 Videoteci", načelno su progresivan projekt za žene u filmskoj industriji koji zaslužuje podršku, međutim u mnogočemu je odveć regresivan da bi ga se na kraju moglo podržati.

Heroine su još uvijek primarno mlade i lijepe djevojke koje bi u pauzama od "Charlie's Angels" putešestvija mogle šetati modnom pistom kao "Victoria’s Secret Angels". Tjelesni atributi su, naime, podrazumijevani, a linija između superšpijunki i supermodela tanka poput struka manekenke. Naravno, u tome i jest kvaka.

Novovjeki "Charliejevi anđeli", baš kao istoimena TV serija sedamdesetih u produkciji Aarona Spellinga s Farah Fawcett, Jaclyn Smith i Kate Jackson, tj. dva filma u režiji McG-ja na prijelazu milenija s triom Cameron Diaz-Drew Barrymore-Lucy Liu, tipuju na to da junakinje izgledaju kao seksi djevojke koje bi bario (nekadašnji) James Bond, protagonistice (iz) muške fantazije na granici seksualnosti i seksualiziranja.

Kvaka je, dakako, što su one same kvazi-"bondovske" heroine u "Charlie's Angels" filmovima, zaslužnima za uvođenje žena na velika vrata u tradicionalni muški, akcijsko-špijunski žanr početkom 2000-ih (od "Salt" do "Špijuna koji me napucao"). Junakinje koriste dobar izgled kao najjače oružje iz arsenala za manipulaciju muškarcima-negativcima kakvi ih podcjenjuju, a ne mogu im odoljeti.

Uvodna scena je veoma potentna za film u kojem heroine više ne dobivaju naredbe od muškog (Charliejeva) glasa s razglasa ("Good morning, Angels!"). Koketna Sabina (Stewart) kao rasna plavuša zavodi nekog biznismena i pobija njegova razmišljanja da žene ne mogu popravljati aute, voziti taksi... "Ja mislim da žene mogu sve", smatra Sabina i ističe da je "svojom voljom" tu u njegovu društvu, ne obratno, jer ga je izgledom natjerala da je "primijeti".

Kad Sabina počne vezivati tipa, naizgled u formi predigre, te krene sređivati njegove pomoćnike u šačici slabašno koreografiranih akcijskih scena, ona skida vlasulju i otkriva izblahjanu kratku kosu (moguće) gay junakinje. Istovremeno se skida i vlasulja "Charliejevih anđela": Banks previše želi zadovoljiti norme #MeToo vremena i "woke" kulture ("moć djevojkama", rasni i spolni diverzitet), a premalo vodi računa da film bude dobar u akcijskom i inom smislu.

Ispod naoko atraktivne vanjštine krije se jedan od najgeneričkijih i najbeskrvnijih akcića posljednjih godina koji pokušava, ali ne uspijeva pomiriti eskapistički i feministički diskurs (prethodnika) na moderan način. Banks se pozivala na "stereotip" da muškarci ne idu gledati žene u akcijskim filmovima ukoliko "Charlie's Angels" ne postane kinohit (na koncu nije postao) i izvlačila se na spol umjesto da je jednostavno napravila nešto kvalitetno.

Da muškarci ne idu gledati žene u akciji, onda blockbusteri ne bi postali prijašnji "Charliejevi anđeli", ni akcijski hitovi Angeline Jolie ("Tomb Raider", "Salt") i Charlize Theron ("Atomic Blonde"), da ne govorimo o superjunačkim spektaklima poput "Wonder Woman" i "Kapetanice Marvel", makar ih Banks izbjegavala trpati u isti koš. Kad se film pogleda, shvaća se zašto je propao u kinima i prošao lošije od prethodnika, posebice u kobnoj godini za hit-franšize ("Ljudi u crnom", "X-Men", "Terminator").

Niti jedna od novih glumica nije u naponu popularnosti kao što su onda bile Diaz i Barrymore. Stewart je posljednjih godina više u festivalskim filmovima, Balinska je malo poznata, a Scott se netom prije proslavila "Aladinom", no daleko od toga da je zvijezda; sasvim druga bi stvar bila da su uloge prihvatile tri od ove četiri razmatrane glumice - Margot Robbie, Emma Stone, Jenifer Lawrence i Lupita Nyong'o.

Nijedna od njih nije ni komičarka poput Diaz i Barrymore, premda je Stewart opuštenija nego ikad i pripravna za zezanciju, evidentno se zabavljajući u rijetkoj akcijsko-komičnoj ulozi i prilici da slobodno može uskakati iz jedne seksi obleke, a ne krišom kao u "Stilistici". Napokon, sve tri glumice, posebice Stewart i Balinska kao bivša "MI6 nindža", bolje funkcioniraju pojedinačno nego kao ekipa, za razliku od Diaz, Barrymore i Liu.

Anđeli nemaju timske "kemije" onoliko koliko njihov film nema režijske/akcijske energije, unatoč paralelama između mjuzikla i akcije u smislu plesne/borbene koreografije. McG je McT (McTiernan) za Banks. Stariji "Anđeli" su se šlepali na usporeno-pokretnu akcijnost "Matrixa" i "Mission: Impossible 2", ali ugledali su se na dobre uzore, bili atraktivnije snimljeni i imali bolju akciju.

Novim "Anđelima" ni kamerman "Matrixa" Bill Pope ne može pomoći dok se uzaludno trude uhvatiti duh novijih, "realističijih" izdanaka "Nemoguće misije" i "Atomske plavuše" (kaskaderski spektakl, krckanje kostiju), no pritom lete u niskom dometu prosječne generičke akcijske TV serije i direktno-na-video akcića 2010-ih. Ovi "Anđeli" nisu zaslužili krila. Good night, Angels!

Anđeoska Drew u ulozi producentice

Film kojeg je producirala Drew Barrymore ne bježi od prošlosti prijašnjih "Anđela". Lik Patricka Stewarta ubačen je u uokvirene fotografije s "Anđelicama", a u jednoj sceni kamera snimi odore koje su prethodnice nosile.

#CINEMARK

Izdvojeno

29. svibanj 2020 21:51